Direktør må sige farvel til CIO: Vi har valgt ikke at være lønførende

Fire ud af fem regionale it-direktører er smuttet. Men der er masser af gode kandidater på markedet på trods af manglende topløn, mener regionsdirektør.

Artikel top billede

Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddansk.

Læs også:
Top-CIO: Derfor droppede jeg jobbet

Masseflugt fra regioner: Top-CIO'er siger op på stribe

Kloge it-folk søges: Danske Regioner på jagt efter it-direktører

It-virksomheder hos Region Syddanmark eller i de fire andre regioner i landet er et sted, hvor it-direktører får muligheden får at bevise deres værd.

Det mener Mikkel Hemmingsen, der er regionsdirektør i Region Syddanmark.

Regionen er den fjerde i rækken af regioner, som i løbet af det sidste års tid har måttet vinke farvel til en it-direktør.   

"Det er et sted, hvor du får muligheden for at bevise dit værd. Og nogen kan ikke holde til det og søger videre af dén grund, men andre, som kan klare det, bliver så forsøgt rekrutteret til andre stillinger," siger han til Computerworld.

"Vi har jo så valgt ikke at være lønførende. Og det gør, at når der kommer nogen, både statslige, men også private virksomheder, så kan de give vores medarbejdere en højere løn, end vi giver dem," siger Mikkel Hemmingsen.

Han fortæller, at Region Syddanmark har valgt at acceptere dette som en del af vilkårene.

"Jeg mener faktisk, at der næppe er nogen it-opgave,r som er mere komplekse end det, vi ser på sundhedsområdet. Alligevel har vi valgt ikke at være lønførende, hverken på sundheds-it eller andre områder. Det er et valg, som jeg har truffet," siger han.

Fik en del gode tilbud

Regionsdirektøren fortæller, at den netop afgående it-direktør fra regionen, Jan Topp Rasmussen, fik en del gode tilbud hen ad vejen, og at han kun ønsker Jan Topp Rasmussen held og lykke videre fremad.

"Men det er da ærgerligt, og jeg synes også, at det er lidt for hurtigt, hvis jeg nu skal være helt ærlig," siger regionsdirektøren.

Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen fortæller, at han nu skal finde en ny it-direktør.

Og heldigvis er da masser af kvalificerede kandidater på markedet, også til den løn som Region Syddanmark kan give.

Det mener han på baggrund af den dialog, han allerede har haft.

Hvor meget Regionen kan give i løn, vil han ikke fortælle Computerworld, før han er blevet enig med den kommende afløser for Jan Topp Rasmussen.

Regionen slog i mandags stillingen op, i første omgang ved en fejl som akutjob, og her fremgår det, at ansøgningsfristen er den 20. januar.

Tre ud af de fem it-direktører, som har forladt regionerne inden for det sidste års tid har fået nyt topjob i en statslig myndighed, som har foretaget strukturelle ændringer i ledelsen, som giver it-direktørerne bedre medbestemmelse på økonomien og strategisk indflydelse.

Det gælder eksempelvis Michael S. Hansen, der i sommers skiftede til Politiet og Jan Topp Rasmussen, der altså nu forlader Region Syddanmark til fordel for Skat.

Har nok indflydelse

"Vi har splittet it-drift og it-udvikling op, sådan at it-udvikling ligger som en integreret del af vores forretning," siger Mikkel Hemmingsen fra Region Syddanmark.

Dermed har it-direktøren ansvaret for hele driften, infrastrukturen og alle regionens administrative funktioner. Og dermed har it-direktøren nok indflydelse, mener regionsdirektøren.

"Det vil jeg da sige. It-direktørens opgave er jo hele tiden at sørge for, at vi har den nødvendige infrastruktur, administrative platform og en sikker driftsafvikling. Det er enormt vigtigt, for at kunne levere de services, vi gerne vil."

"I det område har it-direktøren, synes jeg, meget, meget stor handlefrihed, men også ansvar for at løfte opgaven. Og det kræver jo, at man er i stand til at forudse behovet for video, ip-telefoni, én adgang til systemerne og så videre. Og her sætter vi ikke nogen begrænsninger. Tværtimod forventer vi, at man som it-direktør kan forudse, hvad der vil ske om et, to eller tre år," siger Mikkel Hemmingsen.

Han fortæller, at regionen indtil videre ikke har stoppet nødvendige investeringer, som er opstået på baggrund af sådanne forudsigelser.

Annonceindlæg fra Computerworld

AI skal frigøre tid og skabe nærvær i samtalen med borgeren

Flere kommuner går nu i gang med at bruge AI-understøttet dokumentation. Målet er, at sagsbehandlere skal bruge mindre tid på referater og registrering – og mere tid på nærvær i mødet med borgeren.

Beredskabsstyrelsen

Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S