Sådan kan det offentlige få fuldt udbytte af it-leverandørerne

Se hvordan du kan få fuldt udbytte i samarbejdet mellem offentlige kunder og it-leverandører.

Artikel top billede

Mange kommuner spilder ifølge DR massevis af timer på grund af it-problemer - ikke mindst på grund af forholdet mellem leverandører og kunder - nemlig at kommunerne ikke har været gode nok til at gå hårdt til leverandørerne.

Men leverandørernes repræsentant, ITEK under Dansk Industri, har en lidt anden tilgang til det sag.

"I DI ITEK synes vi selvfølgelig, at det er uheldigt, at spildtid foran computeren gøres til en stor mediebegivenhed," forklarer direktør Tom Togsverd fra ITEK.

Han vil hellere høre om, hvilke kundeoplevelser og samfundsgevinster, der bliver skabt ved hjælp af it og digitalisering.

Ingen anden vej

For hans generelle indtryk er, at det offentlige i Danmark er langt foran kollegerne i andre lande med hensyn til at bruge ny teknologi.

"Men som med alt andet nyt kan der være indkøringsproblemer, flaskehalse på grund af for lille kapacitet samt løsninger, der ikke kan spille sammen eller som ikke kan skaleres op i takt med stigende forbrug," forklarer Tom Togsverd.

Men tilbage står, at der kun er en ting at gøre:

"Der er ikke noget alternativ til at digitalisere mere; men vi kan alle blive bedre til at føre løsningerne ud i livet," lyder budskabet.

I den forbindelse har organisationen - set fra en leverandørsynsvinkel - opstillet nogle forslag til hvordan både kunde og leverandør kan blive bedre.

Det kan kunderne og it-firmaerne gøre bedre

Hvad kan kunderne gøre ved det?

· Øget professionalisering af it-brugen. For eksempel ved at outsource flere driftsopgaver til private.

· Brug standardløsninger og reducer omfanget af skræddersyning til lige netop dit behov/din kommunes behov.

· Lyt til leverandørernes råd frem for at ville bestemme alting selv.

· Indse at det billigste ikke altid er det bedste.

· Skab gennemsigtighed og konkurrence i markedet.

Hvad kan leverandører gøre?

· Være skrappere til at levere modspil til kunderne for at sikre holisme og langsigtede løsninger.

· Være bedre til at sælge outsourcing, herunder fjerne bekymringerne ved at lægge opgaver ud i skyen.

· Være fremme i skoene med brugervenlige løsninger. Hvorfor er for eksempel single sign-on en ydelse, der skal leveres efter at man har konstateret, at de første løsninger var for tunge at danse med?

Dit bud? Fra kundens synsvinkel?

Har du selv andre input-  måske set fra CIOens og kundens synsvinkel i stedet fra leverandørens vinkel - da giv endelig dit besyv med herunder.

Du kan læse Kombits drejebog for leverandør-styring her.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Erhvervsakademi København

Underviser til IT-arkitektur- og datamatikeruddannelsen

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead UX

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil