Artikel top billede

Sådan kan det offentlige få fuldt udbytte af it-leverandørerne

Se hvordan du kan få fuldt udbytte i samarbejdet mellem offentlige kunder og it-leverandører.

Mange kommuner spilder ifølge DR massevis af timer på grund af it-problemer - ikke mindst på grund af forholdet mellem leverandører og kunder - nemlig at kommunerne ikke har været gode nok til at gå hårdt til leverandørerne.

Men leverandørernes repræsentant, ITEK under Dansk Industri, har en lidt anden tilgang til det sag.

"I DI ITEK synes vi selvfølgelig, at det er uheldigt, at spildtid foran computeren gøres til en stor mediebegivenhed," forklarer direktør Tom Togsverd fra ITEK.

Han vil hellere høre om, hvilke kundeoplevelser og samfundsgevinster, der bliver skabt ved hjælp af it og digitalisering.

Ingen anden vej

For hans generelle indtryk er, at det offentlige i Danmark er langt foran kollegerne i andre lande med hensyn til at bruge ny teknologi.

"Men som med alt andet nyt kan der være indkøringsproblemer, flaskehalse på grund af for lille kapacitet samt løsninger, der ikke kan spille sammen eller som ikke kan skaleres op i takt med stigende forbrug," forklarer Tom Togsverd.

Men tilbage står, at der kun er en ting at gøre:

"Der er ikke noget alternativ til at digitalisere mere; men vi kan alle blive bedre til at føre løsningerne ud i livet," lyder budskabet.

I den forbindelse har organisationen - set fra en leverandørsynsvinkel - opstillet nogle forslag til hvordan både kunde og leverandør kan blive bedre.

Det kan kunderne og it-firmaerne gøre bedre

Hvad kan kunderne gøre ved det?

· Øget professionalisering af it-brugen. For eksempel ved at outsource flere driftsopgaver til private.

· Brug standardløsninger og reducer omfanget af skræddersyning til lige netop dit behov/din kommunes behov.

· Lyt til leverandørernes råd frem for at ville bestemme alting selv.

· Indse at det billigste ikke altid er det bedste.

· Skab gennemsigtighed og konkurrence i markedet.

Hvad kan leverandører gøre?

· Være skrappere til at levere modspil til kunderne for at sikre holisme og langsigtede løsninger.

· Være bedre til at sælge outsourcing, herunder fjerne bekymringerne ved at lægge opgaver ud i skyen.

· Være fremme i skoene med brugervenlige løsninger. Hvorfor er for eksempel single sign-on en ydelse, der skal leveres efter at man har konstateret, at de første løsninger var for tunge at danse med?

Dit bud? Fra kundens synsvinkel?

Har du selv andre input-  måske set fra CIOens og kundens synsvinkel i stedet fra leverandørens vinkel - da giv endelig dit besyv med herunder.

Du kan læse Kombits drejebog for leverandør-styring her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere