Ukendt it-fejl sender stort dansk EPJ-system til tælling

En systemopdatering og serverflytning hos en jysk region har sendt et omfattende EPJ-system i gulvet i flere dage. Læs her, hvordan nedbruddene har ramt regionens hospitaler og patienter.

Artikel top billede

Læs også: Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud.

En opgradering og serverflytning i Region Midtjylland i slutningen af sidste uge har sendt regionens system med elektroniske patientjournaler ud i lange svartider og enkelte perioder uden drift.

Helt frem til i går, torsdag, har system-fejlene haft konsekvenser for både personale og ikke mindst patienterne på fire ud af fem af regionens hospitaler med i alt omkring 25.000 kliniske medarbejdere.

Kun Viborg Hospital er gået frit, da EPJ-systemet her først bliver rullet ud til sommer.

Hospitalsdirektør Gert Sørensen fra Aarhus Universitetshospital fortæller til Computerworld, at EPJ-systemfejlen har betydet, at patienterne på det århusianske hospital har måttet finde sig i lange ventetider, aflysninger af konsultationer og efterfølgende hjemsendelser af patienter, der har været indkaldt til ambulant behandling.

Stadig ukendt fejl

I dag, fredag, har regionen formået at få situationen under kontrol, og dagens performance-tal for systemet overgår faktisk det tidligere niveau inden opdateringerne, hvilket også var hensigten fra før opdateringerne.

Men den konkrete fejl bag nedbruddet er endnu ukendt.

"Det er klart, at vi ikke kan leve med den slags. Og vi har derfor aftalt på tværs af regionen, at vi skal have gravet helt dybt og fundet problemet, så det ikke kan opstå igen," siger Gert Sørensen.

Hos regions it-afdeling fortæller områdeleder for EPJ, Niels Henrik Petersen, at regionen knokler på for at finde fejlen bag nedbruddet. Lige nu går mistanken i retning af kommunikationen mellem klienterne på hospitalerne og regionens central placerede servere.

Specifikt har Niels Henrik Petersen mistænkt Java-opgraderingen på WebSphere-applikationsserverne, der for øvrigt også blev opdaterede i weekenden, som årsagen til den ustabile drift i ugens løb.

"Vi har rullet ny Java ud til alle vores brugere, men ikke alle har opdateret endnu. Vi kører fejlsøgning på, om det kan være her, at fejlen ligger," siger Niels Henrik Petersen.

Læs også: Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S