Microsoft: Google snager og kigger dine mails igennem

Google snager på livet løs i alle Gmail-konti og krænker brugernes privatliv, mener Microsoft.

Artikel top billede

"SCROOGLED! Hvis du tror, at Google respekterer dit privatliv, så kan du godt tro om igen."  

Sådan lyder overskriften på Scroogled.com.

Siden må ses som et led i den tilspidsede konkurrence mellem Microsofts seneste mail-skud på stammen Outlook.com og Googles Gmail.

Microsoft: Google respekterer ikke dit privatliv
Hele sidens formål går nemlig ud på at afdække, hvorfor du som bruger ikke skal vælge Gmail men derimod Outlook.

"Google går alle sendte eller modtagende mails igennem på Gmail for at lede efter nøgleord, så de kan målrette betalte reklamer mod Gmail-brugerne," kan man blandt andet læse på den kritiske side.

Scroogled.com postulerer videre, at der ikke er nogen vej uden om denne 'invasion af dit privatliv'.

Med en række af disse advarsler forsøger Microsoft således at få brugerne over på deres eget mail-service, Outlook.

"Outlook.com prioriterer dit privatliv. Du vil ikke se nogen reklamer, der er baseret på nøgleord fra dine private mails. Din email er ikke henvendt til andre end dig selv," står der videre på siden.

Microsoft: Eric Schmidt siger det jo selv
Med et par citater fra Eric Schmidt fra Google, forsøger Microsoft at stille det endnu mere klart op for mail-brugerne.

"Hvis du har noget, som du ikke ønsker nogen ved, så skulle du måske i første omgang slet ikke gøre det," citerer Microsoft Eric Schmidt for at have udtalt og følger op med endnu et citat fra Googles direktør:

"Der er, hvad jeg vil kalde, en linje for privatlivet. Et af mange af Googles politikker er at, at komme meget tæt på denne linje uden at træde over den."

Læs også: 
Microsoft på strandhugst hos Lotus Notes-brugerne

Outlook.com versus Gmail: Det kæmper de om

Outlook sætter reklame op foran Google hovedkvarter

Læs også: 
Slår alle de andre: Her er Europas mest populære web-mail

Så mange brugere har Microsofts nye Outlook.com

Mens Microsoft stadig er i gang med at udfase Hotmail over til Outlook, forsøger virksomheden således også på andre fronter at gå aggressivt mod en af deres største konkurrenter, Google. 

Det har blandt andet medført en større reklame ved Googles hovedkvarter i Silicon Valley, der kortfattet anmoder Google om at lade folks email-kontoer være i fred: 

"Hey, Google! Hold op med at gå igennem folks email for at sælge reklamer." 

Konkurrencen er skærpet til

"Hotmail har stadig flere brugere end Gmail, men forskellen bliver mindre og mindre. Og Microsoft ønsker selvfølgelig at fastholde føringen om ikke udvide den," sagde Dan Olds, der er analytiker hos The Gabriel Consulting Group, i forbindelse med lanceringen af Outlook.com. 

Læs mere om hvordan Microsoft kan trække kunder væk fra Google her. 

Ved Outlook.com's udgivelse tog det bare 14 dage at få 10 millioner brugere over på Outlook.com webmail.

Og siden dets introduktion den 31. juli 2012 er der kommet flere til.

"Over 25 millioner aktive Outlook.com brugere, og i dag gør vi det endnu nemmere for Gmail brugere at skifte," meddelte Outlook.com sidste via deres blog.
 
Så stor andel har topspiller på email-markedet
Ifølge IDC havde Microsoft på email-markedet i Danmark en omsætnings-markedsandel på 58 procent i 2011.

Andenpladsen nuppede IBM med 28 procent af den samlede omsætning. 

Endelig lå Google på daværende tidspunkt i Danmark på blot 0,5 procent ifølge IDC. 

Det er dog målt på omsætning, og måler man på antallet af brugere på de respektive løsninger, ser billedet ikke nødvendigvis sådan ud. 

Det kan du læse mere om her.

Læs også: 
Microsoft jubler: Så mange tilmeldte sig Outlook.com på seks timer

Slut med Hotmail - Her er Microsofts nye Outlook.com

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S