Din mail og kalender: Er det Microsoft, IBM eller Google?

Der sker ting og sager på markedet for mail- og kalender, hvor cloud-løsningerne nu for alvor vinder frem. Hvordan ser situationen ud i din virksomhed?

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Derfor vinder Microsofts Office 365 IBM over IBM og Google

CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte

Her er de danske it-chefers foretrukne mail-løsning

Mail og kalender er helt centrale dele af enhver moderne, it-baseret virksomhed.

Netop markedet for de løsninger er under voldsom forandring, og leverandører som Microsoft, IBM og Google kæmper hårdt om kunderne.

Det er fortsat de lokale og hostede Exchange-løsninger, der dominerer her i Danmark, mens også IBM's Notes/Domino fylder godt i landskabet.

Ifølge IDC havde Microsoft på email-markedet i Danmark en omsætnings-markedsandel på 58 procent i 2011.

Andenpladsen nuppede IBM med 28 procent af den samlede omsætning. 

Endelig lå Google på daværende tidspunkt i Danmark på blot 0,5 procent ifølge IDC. 

Det er dog målt på omsætning, og måler man på antallet af brugere på de respektive løsninger, ser billedet ikke nødvendigvis sådan ud.  

Cloud-løsningerne på vej

Med cloud-løsninger som Google Apps, Microsofts Office 365 og IBM Smartcloud sker der nu også et ryk mod de store cloud-datacentre.

Gartner har tidligere vurderet, at cloud email, der i 2011 blot udgjorde tre-fire procent af det generelle email-marked, vil udgøre omring 20 procent i 2016 og 55 procent i 2020.

Vi er interesseret i at høre, om den tendens allerede mærkes i din virksomhed?

Først vil vi dog bede dig forholde dig til nedenstående spørgsmål:

Spørgsmål: Er du på vej i skyen?

Læs også:

Derfor vinder Microsofts Office 365 IBM over IBM og Google

CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte

Her er de danske it-chefers foretrukne mail-løsning

Cloud-leverandørerne har ikke kun mail og kalender at byde på i skyen, men i ligeså høj grad kontorpakker, samarbejdsværktøjer og kommunikationsløsninger.

Blandt Office 365-kunderne her i Danmark finder man i dag blandt andre ISS, B&O, A.P. Møller - Mærsk, Dong Energy, Coloplast Svendborg Kommune og Grundfos.

CIO Jens Hartmann fra Grundfos har fortalt, hvorfor koncernen vælger Office 365 og dermed cloud computing til 13.000 professionelle it-brugere og på sigt til hele koncernen, omkring 20.000 medarbejdere.

"Vi skifter, fordi det er det bedste valg for os i forhold til den arkitektur, vi har som helhed."

"Man skal se det i forhold til den arkitektur, vi i øvrigt står på - med de applikationer og den infrastruktur, vi har, og med de arkitekturer og strategier, der ligger på de relaterede områder," forklarede Jens Hartmann til Computerworld.

Hård kamp om cloud-kunderne

Microsoft er dog langt fra det seneste selskab, der formår at vinde kunder i skyen.

Google har blandt andet vundet Berlingske-koncernen og Davidsen Tømmerhandel som cloud-kunder.

Og nu er IBM for alvor ved at være klar med sin cloud-løsning, Smartcloud for Social Business.

Hvordan påvirker det massive fokus på cloud din virksomheds valg af mail- og kalender-løsning?

Afgiv din stemme herunder:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil