Sådan bliver dine medarbejdere mere effektive

Med ny hardware kan dine medarbejdere være med til at løfte toplinjen markant. Læs her, hvilke type virksomheder, der oplever de største vækstrater.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Mobilitet ser ikke bare smart ud. Det er også godt for omsætningen.

Det påpeger sikkerhedsselskabet Symantec i en ny, stor State of Mobility-undersøgelse.

Symantec-undersøgelsen viser, at virksomheder med medarbejdere på mobile platforme som smartphones og tablets oplever 44 procent større stigning i omsætningen i forhold til de virksomheder, som er totalt tilbageholdende med at lade medarbejderne bruge de mobile platforme.

Gevinsterne scores ifølge Symantec blandt andet på, at medarbejderne med mobile apparater bliver mere produktive, gør forretningsgangene mere smidige, øger kundetilfredshed og er bedre til at fastholde medarbejderne.

"Forskellen i resultater hos de virksomheder, der aktivt tager de mobile enheder til sig og de, der er tilbageholdende med det, er betydelig," forklarer it-sikkerhedsekspert Peter Schjøtt fra Symantec i forbindelse med udsendelsen af den store mobility-undersøgelse.

Innovation versus tradition

De mest aggressive mobil platformsbrugere, som Symantec kalder de "innovative virksomheder", har mindst halvdelen af medarbejderstaben på smartphones, som er betalt, supporteret og med politikker styret af virksomhederne.

Derimod er "de traditionelle virksomheder" mere tilbageholdende med brugen af mobility, lyder resultatet af Symantec-undersøgelsen, der er blevet udarbejdet på baggrund af godt 3.000 interviews med ansatte i virksomheder i 29 forskellige lande.

Undersøgelsen viser, at 74 procent af de traditionelle virksomheder mener, at risikoen ved brugen af mobile enheder ikke er anstrengelserne værd. 

Modsat mener 66 procent af de innovative virksomheder, at fordelene opvejer risiciene.

Nye løsninger på banen

Symantec hævder på baggrund af sin undersøgelse, at den traditionelle tankegang måske ligefrem kan være hæmmende for konkurrenceevnen hos virksomheder med intet eller lavt brug af mobile arbejdsredskaber til medarbejderne.

"Virksomheder, der har en proaktiv tilgang til de mobile platforme, opnår betydelig støre fordele end dem, der er afventende og først begynder at udvide den eksisterende forretning med de mobile platforme, når de er nødsaget til det for at leve op til konkurrencen," lyder konklusionen fra Symantecs Peter Schjøtt.

Produkter på vej 

En af de største hæmsko for en it-chef ved at invitere de mobile platforme indenfor er, at det kan være meget vanskeligt at holde medarbejdernes private data og virksomhedens datasæt adskilte.

Også selvom virksomheden har indkøbt en smartphone, da denne højst sandsynligt også vil blive brugt til private opkald og surfen rundt på nettet.

Derved risikerer en virksomhed, at de ansatte får hevet fortrolige arbejdsdokumenter ned på den bærbare enhed, hvorefter medarbejderne uforvarende slæber rundt på forretningshemmeligheder i milliardklassen på deres mobiltelefoner.

For at adskille de to størrelser - private data og virksomhedsdata - har virtualiseringsvirksomhederne VMware og Citrix begge arbejdet på løsninger i de seneste år med henblik på at bure virksomhedernes datasæt inde i sikre sandkasser.

VMware sender på den store Mobile World Congress i Barcelona, der bliver afholdt i denne uge, sin Horizon Suite på markedet.

Den nye suite skal blandt andet  hjælpe kunderne med at køre cloud apps og lade deres ansatte tilgå deres arbejdsdata og desktops sikkert og uden tab af kontrol, uanset hvor medarbejderne er i verden.

Du kan læse mere om VMwares Horizon-strategi her

Også Citrix har med sin XenMobile MDM-platform et produkt, der skal holde skæg og arbejde for sig, da administrationsdelen blandt flere funktioner kan sættes op til at styre, hvilke data og apps den enkelte medarbejder eller arbejdsgruppe skal have adgang til.

Og mon ikke vi fremover vil se flere af denne type løsninger, da it-analysehuset IDC vurderer, at 40 procent af arbejdsstyrken i 2015 vil være mobil.

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser til datamatikeruddannelsen

Midtjylland

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job