It-forsker: Sådan kan it ødelægge dit firma

Interview: Det vrimler med smarte samarbejdssystemer og ny it, der kan øge produktiviteten. Desværre kan det også gøre dig mere ineffektiv og bremse innovationen, advarer it-forsker.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Det kan godt være, at emailen i mange sammenhænge er et forældet kommunikations-værktøj, og at der ligger et betydeligt potentiale i at tage sociale medier og samarbejdssystemer i brug.

Man skal bare ikke begå den fejl at tro, at ny it alene forbedrer det store.

"Jeg vil advare imod, at man tror, teknologi gør ret meget i sig selv," siger Dr. Carsten Sørensen, der forsker og underviser i it og innovation ved London School of Economics and Political Science.

Computerworld interviewer Carsten Sørensen i forbindelse med en artikel-serie om emailens ineffektivitet - og om de potentielle afløsere til emailen.

Når han hiver sig op i helikopter-perspektiv, beskriver han vores brug af moderne it således:

"Problemet lige nu er, at vi er så forelskede i teknologierne, at vi ikke ved, hvordan vi skal håndtere dem. Vi bliver nødt til at få et mere afslappet forhold til det, så man ikke er nødt til at læse sin email hvert minut."

Du skal fokusere det rette sted

Det er naturligvis sat på spidsen, men problemstillingen er reel nok. It er til for at gøre os mere effektive, og det kræver, at vi forstår at bruge teknologierne på den rigtige måde.

"Hvis en organisation skal være konkurrencedygtig, kan den ikke bare have en masse mennesker, der sidder og kigger på emails og sender hinanden emails bare for at vise, at de har gjort noget, selvom det i virkeligheden ikke er vigtigt."

Carsten Sørensen har et bud på, hvorfor vi bliver ved med at sende så mange cc-mails til hinanden, når det forstyrrer og dermed går ud over produktiviteten.

"Problemet er, at det tager vores opmærksomhed fra bolden. Vi kigger for meget væk fra bolden og bruger for meget tid på de emails," siger han.

Har du tid til at komme på gode idéer?

At emailen ofte bliver for tidskrævende, er der mange, der er enige i. Det er en af grundene til, at moderne samarbejdsværktøjer og sociale netværk vinder frem i disse år.

Det er positivt, at it hele tiden udvikles og forbedres, men det ændrer ikke ved den grundlæggende problemstilling, hvis man spørger Carsten Sørensen.

"Når det kommer til stykket, er problemet, at individuelle medlemmer af organisationen er nødt til selv at balancere, om de skal kigge langt frem og være reflekterende, eller om de skal kigge lige ned og være aktive her og nu."

"Problemet med alle de her teknologier er, hvis vi ender med kun at kigge nedad; vi ender med kun at være reaktive."

"Det er svært. Både organisationer, teams og individer skal lære dybt, dybt inde i deres DNA, hvordan man håndterer de her ting. Det er et balance-spørgsmål."

"Problemet er, at hvad som helst, der gør dig rask, også gør dig syg. Hvad som helst, der sætter dig fri, gør dig også til en slave. Lommeregneren er fantastisk, men til sidst kan du ikke regne i hovedet."

Spilder du din tid på disse ting?

En rapport fra McKinsey vurderer, at mere end 900 milliarder dollars, omkring 5.000 milliarder kroner, på globalt plan kan hentes hjem på tværs af en række sektorer ved at tage sociale teknologier i brug.

"Vi estimerer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 20 til 25 procent ved at tage disse organisatoriske teknologier i brug," lyder det blandt andet i rapporten.

Carsten Sørensen deler opfattelsen af, at der ligger et kæmpe potentiale i at tage samarbejdssystemer i brug i virksomhederne.

"Teknologierne giver dig evnen til lynhurtigt og på en meget fundamental måde at lave algoritmer for alt muligt, så du kan komme i kontakt med folk, der kan hjælpe dig med det problem, du har lige nu og her. De kan virkelig skabe synergi."

"Problemet er, at de også kan gøre, at du sidder hele dagen lang og kigger på billeder af en kat."

Han nævner et konkret eksempel:

"Vi opfinder de her fantastiske internet-teknologier som Facebook, der kan løse alle menneskehedens problemer, og hvad gør vi så? Vi sidder og kigger på åndssvage billeder af folk, der falder på halen."

"Vi bliver så afhængige af teknologierne, at de distraherer os konstant, så vi glemmer at tænke," lyder det fra Carsten Sørensen.

"Teknik kan ikke hjælpe dig med at tænke, men den kan hjælpe med synergi, og det er enormt vigtigt."

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Læses lige nu

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse