Artikel top billede

Pernille Geneser er CIO i ECCO.
Foto: Juul Fotografi

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

Interview: Skoproducenten Ecco kører SAP ERP og var også på vej til at vælge CRM fra samme producent. Men så kom Salesforce ind i billedet, fortæller it-direktør Pernille Geneser.

Læs også:

Her er otte CRM-trends du skal holde øje med

Dansk top-CIO: Sådan får vi det optimale ud af it

Da den danske skoproducent Ecco skulle i gang med at modernisere og ensrette CRM-miljøet, var SAP CRM det oplagte valg.

Ecco, en global virksomhed med en årsomsætning på mere end otte milliarder kroner og 19.500 medarbejdere, har et traditionelt SAP ERP-setup, som man selv står for driften af.

Derfor var det også naturligt at arbejde efter en SAP CRM-strategi, fortæller Pernille Geneser, der kom til som CIO i Ecco for to år siden.

"Det projekt startede vi op, og det kørte også fornuftigt på leverandørsiden. Udfordringen var at få SAP standard til at matche fremtidsikrede ønsker fra forretningen."

"Inden jeg så mig om, var min ambition om at levere en out of the box CRM-løsning blevet til, at vi skulle modificere den op til 80 procent. Så trak jeg i bremsen."

På det tidspunkt var SAP CRM endnu kun planlagt til udrulning på to pilot-markeder.

"Jeg regnede på, hvad det ville koste at rulle det ud globalt. Jeg var på det tidspunkt begyndt at se på alternative løsninger, blandt andet Salesforce.com, siger Pernille Geneser til Computerworld.

"Vi var ikke i tvivl om, at vi kunne få SAP CRM til at køre, men der var simpelthen større behov med de ambitioner, Ecco har om at bygge en samlet platform, som sælgerne og kunderne kan tilgå - en intuitiv, fleksibel og fremtidssikret løsning, der er mobility-enabled."

Så hurtigt skete skiftet til Salesforce

Derfor indledte Pernille Geneser og it-afdelingen en proces for at afdække de grundlæggende behov i forretningen.

"Det handler om at være mere smidig som it-organisation. Og at lytte til, hvad der giver mening for den organisation, man arbejder for."

"Vi tog alt med i overvejelserne: Både CRM-delen, men også hele call center-funktionaliteten og B2B-platformen - og så endte vi med at vælge Salesforce."

Pernille Geneser fortæller, at den første kontakt med Salesforce fandt sted omkring maj sidste år.

"Vi stoppede det andet projekt i august, gik derefter i kontraktforhandlinger, underskrev i september, og havde så første leverance i Tyskland og USA i starten af januar. Så det er gået rigtig hurtigt."

"Vi forventer at have alle markeder kørende ultimo i år."

Det drejer sig i første omgang om cirka 350 Ecco-sælgere på globalt plan, men allerede næste år, er det planen, at kundecentrene også skal kobles på Salesforce.

Derfor giver Salesforce god mening

Læs også:

Her er otte CRM-trends du skal holde øje med

Dansk top-CIO: Sådan får vi det optimale ud af it

Eccos sælgere er en blandet skare, der er spredt ud over hele kloden og har forskellige behov for it-understøttelse. Pernille Geneser forklarer, at det også spillede ind i valget af Salesforce.

CRM - værktøjet skulle nemlig både kunne lette sælgernes arbejde og sikre, at Ecco som virksomhed kan følge op på, hvilke aktiviteter og kundeleads, der er, og måle sælgerne mod hinanden, så der bliver skabt et konkurrenceelement.

"Noget af det, vi godt kan lide ved Salesforce, er, at vi kan bygge et direkte samspil op imellem sælgerne, kundecentret og tilbage til produktudviklerne og reklamationsafdelingerne."

"Du kan få en meget bedre dialog mellem mange mennesker i stedet for en-til-en eller en-til-mange mails. Det giver os et meget interaktivt værktøj i organisationen."

SAP er stadig kernen

Selvom Ecco altså valgte at satse på CRM fra Salesforce, er it-kernen også fremadrettet SAP's ERP og BI-løsning.

"Vi har lavet en meget fin integration til SAP, så det er SAP, der styrer master-data, og det er i BI, at standard-rapporteringer ligger. I Salesforce har vi så alt det, der er meget aktivitets-baseret i salgsledet."

Penille Geneser fortæller, at samspillet fungerer fint. Hun kan kun komme i tanke om en enkelt større udfordring:

"Hvor mange transaktionsdata vil vi acceptere, at der ligger i Salesforce?"

"I starten havde jeg en holdning om, at alt, der hedder rapportering, skulle ligge i vores BI-system."

"Men der er selvfølgelig ønsker som eksempelvis den seneste uges transaktioner, så vi laver nok et kompromis, så der ligger agrigerede salgstal på ugeniveau i Salesforce, så sælgerne hele tiden kan køre en ugentlig pulsrapport på, hvad der sker."

Business casen i en cloud-løsning

Læs også:

Her er otte CRM-trends du skal holde øje med

Dansk top-CIO: Sådan får vi det optimale ud af it

Salesforce er et eksempel på en af de efterhånden mange cloud-løsninger, der vinder frem i både private og offentlige organisationer.

En afgørende forskel i forhold de traditionelle it-løsninger er, at den er abonnementsbaseret. 

"Vi lavede en finansiel beregning på det. Salesforce er selvfølgelig ikke så investeringstung, fordi du slipper for at købe en masse hardware, men du har så en lidt større løbende omkostning."

Pernille Geneser vurderer, at man efter tre til fire år vil nå break-even i forhold til at investere i ens eget, lokalt hostede SAP CRM-setup.

"Salesforce vil over tid være lidt dyrere i operationelle omkostninger," siger hun, men glæder sig samtidig over de muligheder cloud giver:

"For mig som it direktør er det dejligt ikke at skulle tænke på en masse hardware og driftsoptimering, men i stedet at kunne fokusere på funktionaliteten."

"Jeg har heller ingen problemer med, hvordan den vil fungere globalt. Det er en global løsning, og vi har lavet nogle udmærkede SLA-aftaler."

For at sikre, at Ecco udnytter CRM-løsningen optimalt, har Pernillle Geneser lavet en premium support-aftale, så der sidder et teknisk team hos Salesforce, der kan hjælpe.

Det betyder også, at der kun er to-tre it-medarbejdere hos Ecco selv, der arbejder med Salesforce.

Første skridt ud i skyen

CRM-løsningen er sko-firmaets første forsøg med cloud, og derfor har der også været mange overvejelser om fordele og ulemper ved denne it-leverancemodel.

"Vi har diskuteret meget cloud og havde ikke tidligere erfaring med det. Vi har så valgt at prøve det af med en af de mest modne leverandører."

"Det er en læringsproces, og vi har lært meget blandt andet i forhold til forhandlingssituationen," fortæller Pernille Geneser om det at indgå et samarbejde med en cloud-leverandør.

Erfaringerne med Salesforce har ikke skræmt Pernille Geneser. Tværtimod er Ecco i gang med at vurdere andre cloud-løsninger, eksempelvis Microsofts Office 365 og Googles pendant.

Pernille Genesers vurdering af Salesforces cloud-CRM lyder:

"Jeg er meget begejstret i forhold til Salesforce. Det bliver rullet ud og taget i brug af salgsorganisation meget hurtigt - og også næsten hurtigere, end vi regnede med." 

"Vi har selvfølgelig en servicedesk, men der er næsten ingen kald på den. Løsningen virker intuitivt for sælgerne," forklarer hun.

Læs også:

Her er otte CRM-trends du skal holde øje med

Dansk top-CIO: Sådan får vi det optimale ud af it




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Overvåg kritiske industrielle systemer og beskyt dem mod angreb
Industrial Control Systems (ICS) udgør hjertet i alle forsynings- og produktionsvirksomheder og kan være overraskende sårbare overfor cyberangreb. Dette whitepaper giver et godt overblik over problematikker og muligheder for at sikre jeres systemer.