Fejlen er fundet: Derfor måtte vi vente på løn i dag

En bank er muligvis særlig skyld i det store løn-kaos, der har raseret i dag. Fejlen skulle være fundet.

Artikel top billede

Slap bare af. Brøndum, Christiansøsild og taxaturen hjem er reddet.

Du bør med sindsro kunne mæske dig i godterne hen over påsken, uden at skulle kigge dybt i pengepungen.

Den varslede løn-kaos er eftersigende afblæst, og mange kunder burde allerede have lidt ekstra nuller på kontoen i skrivende stund.

Her er fejlen

Efter sigende er det de såkaldte clearing-filer, der er skyld i problemet. 

"Der har været nogle forsinkelser i systemet i de clearing-filer, som bankerne sender til hinanden," siger Kenni Leth, pressechef hos Danske Bank.

Problemet opstod givetvis fordi én bank fik sendt filerne for sent af sted. 

"Vi er gået i gang med at analysere, hvad der er sket. Men de forsinkede clearing-filer er noget, der kan ske, men det er dog sjældent," oplyser Kenni Leth og fortsætter: 

"Fejlen har i hvert fald gjort, at der har været forsinkelser på op til fire timer, så de penge, der normalt vil gå ind i løbet af natten, er først gået ind og været klar til betaling og bogføring her i morgentimerne." 

Clearing-filerne fungerer på den måde, at alle bankerne skal indsende dem inden transaktionerne mellem bankerne kan gå i gang. Filerne modtager Nationalbanken, og hvis én er forkert eller forsinket, kan hele korthuset altså vælte. 

Påsken er sikret 
Vi kan nu ånde lettet op, for lønen burde enten allerede være på plads eller også være på vej. 

"For Danske Banks vedkommende har kunderne her og nu fået de betalinger, de skulle have. I andre banker ved jeg, at de arbejder på højtryk for at få bogført betlinger, således at kunderne i løbet af i dag får dem," siger han. 

På en gennemsnitlig dag håndterer Danske Bank omkring tre millioner transaktioner, men blandt andet på grund af overskydende skat har banken skulle håndtere over det dobbelte i løbet af natten. 

Kilder i bankverdenen fortæller, at fejlen og skylden skal rettes mod Danske Bank. 

Men det kan pressechefen dog ikke bekræfte. 

"Det kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt. Vi står for statens udbetalinger, og det kan være en fejl i de clearing-filer, vi har sendt ind, og det er vi ved at få undersøgt," siger Kenni Leth, der ikke kan komme det meget nærmere.

Læs også:
Løn-kaos: Tusindvis af danskere uden løn

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S