Fejlen er fundet: Derfor måtte vi vente på løn i dag

En bank er muligvis særlig skyld i det store løn-kaos, der har raseret i dag. Fejlen skulle være fundet.

Artikel top billede

Slap bare af. Brøndum, Christiansøsild og taxaturen hjem er reddet.

Du bør med sindsro kunne mæske dig i godterne hen over påsken, uden at skulle kigge dybt i pengepungen.

Den varslede løn-kaos er eftersigende afblæst, og mange kunder burde allerede have lidt ekstra nuller på kontoen i skrivende stund.

Her er fejlen

Efter sigende er det de såkaldte clearing-filer, der er skyld i problemet. 

"Der har været nogle forsinkelser i systemet i de clearing-filer, som bankerne sender til hinanden," siger Kenni Leth, pressechef hos Danske Bank.

Problemet opstod givetvis fordi én bank fik sendt filerne for sent af sted. 

"Vi er gået i gang med at analysere, hvad der er sket. Men de forsinkede clearing-filer er noget, der kan ske, men det er dog sjældent," oplyser Kenni Leth og fortsætter: 

"Fejlen har i hvert fald gjort, at der har været forsinkelser på op til fire timer, så de penge, der normalt vil gå ind i løbet af natten, er først gået ind og været klar til betaling og bogføring her i morgentimerne." 

Clearing-filerne fungerer på den måde, at alle bankerne skal indsende dem inden transaktionerne mellem bankerne kan gå i gang. Filerne modtager Nationalbanken, og hvis én er forkert eller forsinket, kan hele korthuset altså vælte. 

Påsken er sikret 
Vi kan nu ånde lettet op, for lønen burde enten allerede være på plads eller også være på vej. 

"For Danske Banks vedkommende har kunderne her og nu fået de betalinger, de skulle have. I andre banker ved jeg, at de arbejder på højtryk for at få bogført betlinger, således at kunderne i løbet af i dag får dem," siger han. 

På en gennemsnitlig dag håndterer Danske Bank omkring tre millioner transaktioner, men blandt andet på grund af overskydende skat har banken skulle håndtere over det dobbelte i løbet af natten. 

Kilder i bankverdenen fortæller, at fejlen og skylden skal rettes mod Danske Bank. 

Men det kan pressechefen dog ikke bekræfte. 

"Det kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt. Vi står for statens udbetalinger, og det kan være en fejl i de clearing-filer, vi har sendt ind, og det er vi ved at få undersøgt," siger Kenni Leth, der ikke kan komme det meget nærmere.

Læs også:
Løn-kaos: Tusindvis af danskere uden løn

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse