Så vilde er vi med at surfe på Apple-produkter

Apples vækst kan ses i antallet æblemaskiner på de danske hjemmesider. Her er antallet af visninger på iPads og Macs eksploderet.

Artikel top billede

For omkring halvandet årti siden lå it-mastodonten Apple og rodede med globale markedsandele på operativsystemer helt nede på tre procent i et pc-marked, der var totalt domineret af Microsofts Windows-familie. 

Faktisk var selskabet tæt på fallitens rand i 1997, hvor selskabets stifter og siden guru, Steve Jobs, kom "hjem" og overtog styringen med selskabet for første gang nogensinde.

Siden er der sket meget, hvor ikke mindst den mobile revolution og en række Apple-initiativer med blandt andet at lancere sine egne Apple Stores har rystet godt op i den herskende it-verdensorden.

I januar 2013 viste det sig så, at mere end hver fjerde computer eller mobiltelefon, der tilgår danske hjemmesider, har et lille æble-logo et sted på chassiset.

Mere specifikt bliver 14,5 procent af hjemmesiderne besøgt af en iOS-enhed som iPad eller iPhone, mens Mac OS X-maskiner står for godt 11 procent af besøgene.

Det viser den seneste statistik fra Foreningen af Danske Interaktive Medier

Microsoft bløder markedsandele

De tilsvarende tal for januar 2012 lå på henholdsvis syv procent for iOS og knap 10 procent for Mac OS X-computere - svarende til, at mindre end hver femte enhed på danske hjemmesider var fra Apple for et år siden.

I januar 2011 var kun godt 10 procent af de besøgende på danske hjemmesider udstyret med et Apple-produkt. 

Dengang for to år siden havde Microsoft en markedsandel på godt 88 procent.

I dag ligger Microsofts operativsystemer med en andel lige omkring 70 procent, hvor Windows 7 med en markedsandel på knap 50 procent er det klart mest populære styresystem, der besøger FDIM's medlemmer, som blandt andet inkluderer DR.dk, Krak.dk, TV2.dk og Ekstrabladet.dk.

Apple har således været den klart største årsag til Microsofts nedgang på 18 procentpoints på to år, hvorimod Googles Android-styresystem halter et godt stykke bagefter med en andel på lige godt 2,6 procent.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S