i
Undskyldningen kom efter et vedvarende pres fra statslige medier, som anklagede æbleselskabet for at være grådig og spille med musklerne, når det kom til reparationer og garantier.
Nu lyder der også kritik fra den danske andedam mod det mægtige it-selskab.
"Apple er ikke kun arrogant overfor kineserne, men generelt overfor sine kunder. Serviceprisen og reparationstiden står jo slet ikke mål med tiden og prisen hos uautoriserede iPhone-reparatører," tordner iPhone-reparatør Jones Rasoulinia fra ét af tre uautoriserede iPhone-værksteder i Danmark med navnet iCovers.dk.
Vil sælge mere
Hans kritik møder opbakning fra blandt andre iRepair, der ligeledes er en uautoriseret Apple-reparatør, som dog ikke nødvendigvis klager over situationen.
"Det er jo vores store fordel, at vi kan reparere folks iPhones meget hurtigere og billigere end Apple, for det giver os kunder i butikken," siger den daglige leder af iRepair-butikken, Christian Storm, til Computerworld.
Jones Rasoulinia fra iCovers.dk ser dog derimod ikke entydigt situationen som en fordel.
"Hvorfor skal det tage to uger at reparere en defekt knap hos Apple, når vi kan gøre det på under en time og desuden til en tredjedel af prisen? Er det god kundeservice, når man i forvejen har købt en af de dyreste smartphones på markedet?" spørger han retorisk i en meddelelse til Computerworld og kommer selv med svaret:
"Det er en bevidst strategi fra Apples side, for at de kan sælge en ny telefon til kunderne til en pris, der godt nok ligger under den officielle salgspris i butikkerne, men som er langt højere end det, det koster at reparere skaden," spekulerer Jones Rasoulinia.
Nej til 14 dages ventetid
Den kommunalt ansatte Christina Poulsen fra Fyn har oplevet, at der var bøvl med hendes iPhone 4, som derfor skulle sendes til reparation.
Mere konkret var glasset smadret, der var dårlig lyd i højtalerne og Home-knappen fungerede ikke optimalt.
Hun havde ikke nogen forsikring og kontaktede Apple for at høre, hvor meget det ville koste, og hvor lang tid det ville tage at få repareret telefonen.
"De fortalte mig, at det ville tage 14 dage og gav mig en pris, der var alt for høj i forhold til, hvad jeg var villig til at betale. Jeg vurderede, at jeg ikke kunne leve uden min telefon i 14 dage, da det jo også er min lommecomputer," forklarer hun til Computerworld.
Artiklen fortsætter på næste side...