YouSee-nedbrud på tredje døgn: Kunder kræver erstatning

Vrede Yousee-kunder kræver kompensation for et tv-nedbrud, der har varet siden natten til onsdag. Yousee gumler på kravet.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Siden meget tidligt onsdag morgen har der været store problemer hos TDC's tv-udbyder Yousee.

Efter de første fejl blev fundet og rettet, er der siden opstået nye drillerier på Yousee-tekniken, som i skrivende stund stadig giver bøvl med at få billede og lyd på enkelte af Yousee-kanalerne, som i alt har 1,2 millioner danske husstande som kunder.

Undervejs i forløbet har der været flere sorte kanaler, kanaler med lydproblemer eller pixeleringer og flimmer. Ligeledes er flere HD-kanaler er også sendt i SD (standard definition) i den fejlramte periode.

Det betyder, at nedbruddet har varet i mere end 48 timer, som er den grænse, der ifølge Yousee kan udløse kompensation til kunderne.

Mistænker Yousee for smuthuller

Yousees Facebook-side er det da også en kendsgerning, som ikke bliver overset.

"Nu er der gået 48 timer med manglende kanaler og pixelering, så er der kompensation fra YouSee i henhold til deres egne kriterier. Nu vil de sikkert dække sig ind under. at de sender kanalernerne i SD (standard definition, red.)," skriver en af kunderne blandt andet.

Undervejs i det lange nedbrud har flere andre utilfredse kunder også forlangt penge tilbage eller sågar kompensation i form af gratis VM-boksekamp mellem Mikkel Kessler og Carl Froch.

Yousee beslutter det i dag

Computerworld har spurgt TDC, om de mange nedbrudsramte kunder så også får udbetalt kompensation for den lange nedetid.

"I dag kommer der en beslutning om, hvorvidt der bliver tale om kompensation, og eventuelt hvad den skal dække," fortæller TDC-presserådgiver Rasmus Avnskjold.

Han forklarer, at nedbruddet er lidt komplekst i forhold til kompensation, da der ikke er tale om et totalt nedbrud, men det over to døgn lange knas i stedet handler om udfald på enkelte kanaler.

TDC har lovet at informere Computerworld, så snart, der er nyt om, hvorvidt kunderne får kompensation eller ej for den lange periode med flimrende sendeforhold, der startede natten til onsdag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S