Derfor blev millioner af danskere ramt af stort Yousee-nedbrud

Et stort nedbrud hos Yousee har ramt 1,2 millioner danske husstande, som måtte trækkes med sorte kanaler og flimmer på tv'et. Læs her, hvad det store nedbrud skyldtes.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Onsdag blev TDC's tv-udbyder Yousee ramt af et langt nedbrud, der blev konstateret natten til onsdag og som i skrivende stund stadig berører flere kanaler, der er i sort.

Det vil sige, at tv-knaset for Yousee har varet i mere end 24 timer.

Nedbruddet har ifølge Yousees kommunikationschef, Ib Konrad Jensen, formentlig ramt samtlige kunder på Yousee Kabel TV, Web TV og TDC TV.

Det svarer til alt omkring 1,2 millioner husstande, selvom Yousee endnu ikke har det fulde overblik over nedbruddets omfang.

"Jeg vil sige, at det er rigtig træls, fordi den slags jo spolerer en god aften for rigtig mange mennesker," konstaterer Ib Konrad Jensen overfor Computerworld.

Fejlagtig overvågningsindstilling

Han forklarer, at det store nedbrud skyldtes en fejl på hovedstationen ved Borups Alle i København, hvor Yousee var i gang med en større ombygning af selskabets modtagerudstyr og netværk på hovedcentralen.

Her var noget ældre udstyr fejlkonfigureret i forhold til det nye udstyr, og omkring klokken 22:10 viste det sig, at noget overvågningsudstyr var fejlindstillet og derfor skabte forstyrrelser i datatrafikken.

"Vores teknikere havde gået og slukket flere småbrande i løbet af dagen, og ud på eftermiddagen havde vi stabiliseret systemerne nogenlunde, selvom otte kanaler stadig mangler signaler," fortæller Ib Konrad Jensen.

I de tidlige aftentimer besluttede Yousee, at der ikke skulle røres ved tv-kanalerne, mens hr og fru Danmark satte sig til rette foran tv-alteret i primetime mellem klokken 20 og 22.

Hidsige fodbold-fans

Inden fejlretningen om aftenen var der stadig manglende signaler for de otte kanaler, Kanalsport, TNT, NDR HD, RTL HD, NRK1 HD, CANAL9 HD, SVT1, SVT2, mens andre kanaler flimrede på grund af fejlkonfigurationerne.

Forstyrrelserne foregik blandt andet på tv-kanalen 3+, hvor den flimrende fodboldtransmission fra Champions League-semifinalen mellem Barcelona og Bayern München fik flere fodboldfans op i det hvidglødende felt.

Kan kunderne forvente kompensation?

Kommentarer som "3+ hakker.. FIX det!" og "Konstant ballade med jeres lort" haglede ned over Yousees Facebook-side, mens andre prøvede at finde smilet frem med kommentarer som "Kunne i forhelvede ikke bare gøre dette når der var tur de france????"

Over i alt 1.000 kommentarer fra hele dagen og aftenen var tikket ind ved 22:10-tiden, hvor Bayern München var godt i gang med at hamre de sidste pinde i Barcalonas ligkiste, og Yousee havde opdaget fejlen og stoppet flimmeriet.

Efter fejlfindingen og -rettelsen er de otte nedbrudsramte kanaler stadig i sort torsdag morgen.

"Vi regner med, at de berørte kanaler bliver fejlrettet i løbet af dagen," lyder det fra Ib Konrad Jensen, som dog ikke vil sætte klokkeslæt på, hvornår der er signal igennem for de sidste kanaler.

Kræver kompensation

Iblandt den mere og især mindre konstruktive kritik på Yousees Facebook-side krævede nogle kunder kompensation for nedbruddet.

De skal dog ikke umiddelbart forvente, at der er discount på næste regning.

"En kompensation kræver, at der er signalafbrydelser i 48 timer," lyder det fra Ib Konrad Jensen.

Han afviser også, at Yousee byder på gratis Mikkel Kessler-boksekamp som erstatning, hvilket nogen kunder ellers foreslår på Facebook.

"Jeg vil dog sige, at de mange henvendelser gør et indtryk, og vi beklager naturligvis fejlen dybt," siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S