It-direktør: Her er årsagerne til at kunder dropper store it-udbud

Der findes typisk to hovedårsager til, at it-udbud droppes, selv om leverandører har brugt tid og ressourcer på at deltage i dem.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det er drøn-ærgerligt, når it-virksomheder bruger tid og ressourcer på udbud, der siden skrottes.

Direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri understreger, at han ikke kender den seneste konkrete sag fra Region Syddanmark, men kalder det altså ærgerligt, når den slags sker.

"Det er altid ærgerligt for it-leverandører, der bruger meget tid og ressourcer på at deltage i udbud, og de så bliver annulleret," siger han.

Mere generelt peger han på to årsager til, at det indimellem sker.

"For det første kan det simpelthen skyldes dårlig forberedelse," siger han.

"Men det kan også handle om prisforventninger, der er helt skæve. Måske ønsker man sig en Cadillac, men har kun budget til en Folkevogn," fortæller Tom Togsverd.

Generel mistanke

Derudover kan der måske ligge en præference hos it-cheferne.

"Jeg har en generel mistanke om, at nogle it-chefer foretrækker at løse opgaverne selv frem for at sende dem ud til eksterne leverandører."

"Når man kan slippe af sted med det, kunne forklaringen være, at man alt for ofte undlader at prissætte interne ydelser - det vil sige, at den politiske ledelse ikke ved, hvad omkostningerne faktisk er i dag - fordi det er skjult på mange forskellige små og store konti," forklarer han videre.

"Når så en ekstern udbyder kommer med en samlet professionel løsning, kan det ses ud, som om den er meget dyr - uden at den er det - den eksterne er faktisk meget billigere; men det kan man ikke se."

"Derfor kan det være let - måske for let - at forklare opadtil, at det er billigere at løse opgaven selv," forklarer Tom Togsverd.

Samspillet er vigtigt

Direktøren pointerer samtidig, at det er et vigtigt samspil, der går begge veje.

Eksempelvis påpeger Tom Togsverd også, at de historier, der har været fremme om at leverandører ofte klager over udbud, slet ikke holder.

"Vores tal viser, at der klages i under en procent af udbudssagerne," fortæller han.

Læs også:

Dansk region efter udbud: Skrotter alle tilbud fra it-firmaer

It-firma kritiserer kommune for at droppe udbud

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse