It-direktør: Her er årsagerne til at kunder dropper store it-udbud

Der findes typisk to hovedårsager til, at it-udbud droppes, selv om leverandører har brugt tid og ressourcer på at deltage i dem.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det er drøn-ærgerligt, når it-virksomheder bruger tid og ressourcer på udbud, der siden skrottes.

Direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri understreger, at han ikke kender den seneste konkrete sag fra Region Syddanmark, men kalder det altså ærgerligt, når den slags sker.

"Det er altid ærgerligt for it-leverandører, der bruger meget tid og ressourcer på at deltage i udbud, og de så bliver annulleret," siger han.

Mere generelt peger han på to årsager til, at det indimellem sker.

"For det første kan det simpelthen skyldes dårlig forberedelse," siger han.

"Men det kan også handle om prisforventninger, der er helt skæve. Måske ønsker man sig en Cadillac, men har kun budget til en Folkevogn," fortæller Tom Togsverd.

Generel mistanke

Derudover kan der måske ligge en præference hos it-cheferne.

"Jeg har en generel mistanke om, at nogle it-chefer foretrækker at løse opgaverne selv frem for at sende dem ud til eksterne leverandører."

"Når man kan slippe af sted med det, kunne forklaringen være, at man alt for ofte undlader at prissætte interne ydelser - det vil sige, at den politiske ledelse ikke ved, hvad omkostningerne faktisk er i dag - fordi det er skjult på mange forskellige små og store konti," forklarer han videre.

"Når så en ekstern udbyder kommer med en samlet professionel løsning, kan det ses ud, som om den er meget dyr - uden at den er det - den eksterne er faktisk meget billigere; men det kan man ikke se."

"Derfor kan det være let - måske for let - at forklare opadtil, at det er billigere at løse opgaven selv," forklarer Tom Togsverd.

Samspillet er vigtigt

Direktøren pointerer samtidig, at det er et vigtigt samspil, der går begge veje.

Eksempelvis påpeger Tom Togsverd også, at de historier, der har været fremme om at leverandører ofte klager over udbud, slet ikke holder.

"Vores tal viser, at der klages i under en procent af udbudssagerne," fortæller han.

Læs også:

Dansk region efter udbud: Skrotter alle tilbud fra it-firmaer

It-firma kritiserer kommune for at droppe udbud

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S