Venstre: Måske skal vi udlicitere Statens IT

Det kan være en god ide at sætte Statens IT på private hænder, mener Venstre.

Artikel top billede

Finansminister Bjarne Corydon (S) skal undersøge mulighederne for at sende opgaverne hos Statens IT i udbud og dermed udlicitering.

Det mener Venstres it-ordfører Michael Aastrup-Jensen, efter ITEK under Dansk Industri har luftet en tilsvarende idé.

I øvrigt i kølvandet på blandt andet mange utilfredse kunder hos Statens IT.

"Jeg synes, at det er en spændende tanke fra ITEK, som absolut må undersøges nærmere, for hvis det kan sikre bedre ydelser og måske for billigere penge, så er det selvfølgelig en god ide," udtaler Michael Aastrup-Jensen.

Han har ligesom ITEK hele tiden været kritisk over for den måde, Statens IT drives på.

Undersøg udliciteringsmulighederne

"Jeg har jo også selv tidligere udtalt mig kritisk for den nuværende måde, som Statens IT drives på, så lige meget hvad, så skal der en debat til om fremtiden for Statens IT, og her bør vi undersøge mulige udliciteringsmuligheder," mener han.

Statens IT har tidligere på året åbent fortalt, at der var store problemer med tilfredsheden hos ministerierne og styrelsen i forhold til leverancerne.

Det har direktør Michael Ørnø fra Statens IT lovet at tage hånd om.

På nuværende tidspunkt foreligger ingen beregninger på, hvor mange besparelser Statens IT har givet.

Da ideen blev født for fem år siden talte man om årlige besparelser i omegnen af 700 millioner kroner ved en større it-omlægning af hele statens it-område.

Læs også: Statens IT fylder fem år: "Send opgaven i udbud"

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job