Sådan toptuner Google sin søgemaskine

I 15 procent af alle søgninger skal Googles søgemaskine anstrenge sig noget kraftigere end normalt med at levere et brugbart søgeresultat. Læs her om Googles arbejde med at toptune sin søgemotor.

Artikel top billede

Det er ikke småting, der ryger igennem Googles søgemaskine, som ifølge statistiksitet StatsCounter sidder på lige godt 90 procent af det globale søgemarked.

Den ultra-enkle hjemmeside med et farverigt logo, ét søgefelt og to søgeknapper bliver brugt omkring 100 milliarder gange om måneden, hvilket vil sige cirka 3,3 milliarder gange om dagen - oftest med en minimal ventetid på søgeresultaterne, der siden efteråret 2010 kommer frem, mens du taster.

Men sommetider skal Googles søgemaskine tænke sig ekstra godt om.

For omkring 15 procent af alle daglige søgninger svarende til 500 millioner efterspørgsler er aldrig set før, og sådan har det næsten altid været i søgemaskinens 15-årige liv.

"Vi bliver nødt til at løse det problem," siger John Wiley, chefdesigneren for Googles søgemaskine, til Bloomberg TV med henvisning til, at søgeprocessen kan optimeres.

Sådan vil Google løse problemet

Ifølge Google er der 30 billioner - 30.000 milliarder - unikke webadresser på nettet.

Og for at blive endnu hurtigere til at svare på de hidtil ukendte spørgsmål og søgestrenge, så pløjer søgeselskabet dagligt igennem 20 milliarder websider om dagen i jagten på data, der kan omsættes til hurtigere leverede søgeresultater.

Derudover benytter Google også sin såkaldte Knowledge Graph, der blev introduceret i USA i 2012, hvor søgegiganten forsøger at forbedre sine søgeresultater via en forståelse for søgerens intentioner og konteksten for søgningen.

Knowledge Graph indeholder således en database over 570 millioner enheder, som eksempelvis mennesker og begivenheder, hvor der indtil videre er samlet omkring 18 milliarder forbindelser mellem disse mange enheder.

Google erkender dog samtidigt til nyhedsmediet CNET, at Knowledge Graphs semantiske søgeresultater indtil videre kun er på én procent af sit fulde potentiale. 

Husker de gamle brugere

Udover at servicere fremtidens brugere med semantiske søgeresultater i eksempelvis Google Glasses, arbejder Google også med brugere, der stadig holder fast i fortidens browser-teknologier som eksempelvis Netscape og Internet Explorer 6.

"Vi bliver nødt til at fortsætte med at designe til tidligere og ældre browserteknologier, så de brugere også får en god oplevelse," forklarer Googles søgemaskine-chefdesigner John Wiley til Bloomberg TV.

Du kan læse mere om Googles arbejde med sin søgemaskine her, eller selv blive bedre til at tvinge gode, relevante resultater ud af søgemotoren her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse