Google sætter turbo på dine søgninger

Ny søgefunktion fra Google sparer jordens befolkning for knap 350 millioner søgetimer om året. Se videoen med den nye funktion, hvor du slipper for at føle dig heldig.

Artikel top billede

354.658.333 timer.

Det er årligt, hvad søgeselskabet Google mener, at selskabets millionvis af brugere samlet kan spare i tid med en ny funktion i den populære søgemaskine.

Den nye funktion hedder Google Instant - og den er en videreudvikling af autocomplete-funktionen, hvor søgemaskinen automatisk kommer med forslag til, hvad du vil skrive i Googles søgefelt.

Med Google Instant kommer selve søgeresultaterne derimod automatisk frem, mens du taster i søgefeltet.

Fra søgemaskine til tidsmaskine

Google vurderer, at Instant-funktionen vil spare brugerne mellem to og fem sekunder på hver søgning, fordi de ikke behøver at skrive ordene færdige for at få et brugbart resultat.

Den genvej får selskabet samlet til en tidsbesparelse på 11 timer i hvert sekund i hele verden, hvilket svarer til, at en enkelt bruger sparer 3,5 sekunder i gennemsnit per søgning.

Med en milliard Google-søgninger om dagen bliver det til en påstået besparelse på 58,3 millioner minutter per dag, og samlet set godt 350 millioner sparede timer på årsbasis ved, at ens søgeresultater automatisk kommer frem under indtastningen af søgeord.

Hurtigere reklamer

Danmark kan dog ikke bidrage til tidsmaskineriet, da Google Instant i første omgang kun er lanceret i USA, England og en række andre europæiske lande.

Ifølge en pressemeddelelse fra Google vil servicen dog "snart blive tilgængelig i Danmark".

I pressemeddelelsen skriver Google endvidere, at de automatiserede søgeresultater vil give mellem fem og syv gange så mange resultatsider i forhold til den nuværende en milliard søgninger om dagen.

I Googles Instants videopræsentation (se video nedenunder) ser det også ud til, at de sponsorede links i højre side skifter i takt med, at brugeren skriver. Se 00:50 i videoen.

Google fortæller dog til Computerworld, at selskabet kun tjener penge, når brugerne klikker på annoncerne.

Googles egen præsentation af Instant:







Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S