Sådan har DSB sparet kassen på it-outsourcing

DSB sparer kassen på stor outsourcing-ordre. Se her, hvor selskabet henter besparelserne.

Artikel top billede

DSB's beslutning om at outsource størstedelen af den omdiskuterede statsejede virksomheds it og spare 10 procent af omkostningerne er medvirkende til at skabe et lille overskud på fire millioner kroner  i første kvartal af det nye regnskabsår.

Det fremgår af koncernens kvartalsregnskab.

"Den positive udvikling er et resultat af de gennemførte effektiviseringsindsatser kombineret med en stigning i passagerindtægterne," skriver DSB's ledelse i sin beretning.

Milliard-aftale  
Og en af måderne at effektivisere selskabet på er netop at droppe egne serverrum, fremgår det.

"DSB har i 2012 outsourcet hovedparten af sin it-drift med henblik på at sikre et kvalitetsløft og en omkostningsreduktion."

Computerworld fortalte i fjor om outsourcing aftalen mellem DSB og NNIT, der havde en værdi af 600 millioner kroner over fem år.

NNIT vandt over blandt andet CSC, KMD og IBM i konkurrencen om ordren.

Fyrede koster kassen

Imidlertid slår effekten af besparelserne hos DSB først fuldt igennem i 2013, blandt andet på grund af udgifter til fratrædelser. 

"Samlet set er vi blevet 1.260 færre fuldtidsansatte. [...] I Danmark har vi reduceret med 582, så vi i dag er 7.653 fuldtidsansatte, og tallet vil falde yderligere, når aftalerne om fratrædelser og reduktioner får effekt i år og næste år," hedder det. 

Ifølge DSB har firmaet som følge af Sundt DSB-programmet "i 1. kvartal gennemført en række opsigelser og aftaler om fratrædelser."

Omkostningerne til fratrædelser i DSB, der blandet andet sagde farvel til en række it-folk i forbindelse med outsourcingen til NNIT, var i første kvartal 107 millioner kroner. 

It-skandaler afskrives 

Men it har også givet andre omkostninger for DSB, fremgår det det i regnskabet.

Det omdiskuterede Rejsekortet, som DSB har investeret milliarder i, koster nemlig firmaet millioner af kroner i afskrivninger sammen IC4, der blandt andet lider af softwareproblemer.

"Af- og nedskrivninger [...] udgjorde 455 mio. kr. [...]Stigningen skyldes øgede afskrivninger primært vedrørende rejsekortet og flere ibrugtagne IC4-togsæt," oplyser ledelsen i regnskabet.

Skyder skylden på påske og skuddag

Endelig peger DSB på, at firmaets omkostninger per togkilometer på trods af modgang i form af påskens placering, skuddag og en smadret limfjordsbro blev fastholdt på 142 kr. 
 
Waterfront-sagen, hvor DSB modtog personfølsomme data fra et PR-firma, har kun kostet DSB på omdømmet, fremgår det. 

"Kundetilfredsheden fastholdt, men omdømme viser en markant nedgang efter Waterfront-sagen."

Læs også: It-direktør i DSB: Så meget sparer vi på outsourcing

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job