Sådan har DSB sparet kassen på it-outsourcing

DSB sparer kassen på stor outsourcing-ordre. Se her, hvor selskabet henter besparelserne.

Artikel top billede

DSB's beslutning om at outsource størstedelen af den omdiskuterede statsejede virksomheds it og spare 10 procent af omkostningerne er medvirkende til at skabe et lille overskud på fire millioner kroner  i første kvartal af det nye regnskabsår.

Det fremgår af koncernens kvartalsregnskab.

"Den positive udvikling er et resultat af de gennemførte effektiviseringsindsatser kombineret med en stigning i passagerindtægterne," skriver DSB's ledelse i sin beretning.

Milliard-aftale  
Og en af måderne at effektivisere selskabet på er netop at droppe egne serverrum, fremgår det.

"DSB har i 2012 outsourcet hovedparten af sin it-drift med henblik på at sikre et kvalitetsløft og en omkostningsreduktion."

Computerworld fortalte i fjor om outsourcing aftalen mellem DSB og NNIT, der havde en værdi af 600 millioner kroner over fem år.

NNIT vandt over blandt andet CSC, KMD og IBM i konkurrencen om ordren.

Fyrede koster kassen

Imidlertid slår effekten af besparelserne hos DSB først fuldt igennem i 2013, blandt andet på grund af udgifter til fratrædelser. 

"Samlet set er vi blevet 1.260 færre fuldtidsansatte. [...] I Danmark har vi reduceret med 582, så vi i dag er 7.653 fuldtidsansatte, og tallet vil falde yderligere, når aftalerne om fratrædelser og reduktioner får effekt i år og næste år," hedder det. 

Ifølge DSB har firmaet som følge af Sundt DSB-programmet "i 1. kvartal gennemført en række opsigelser og aftaler om fratrædelser."

Omkostningerne til fratrædelser i DSB, der blandet andet sagde farvel til en række it-folk i forbindelse med outsourcingen til NNIT, var i første kvartal 107 millioner kroner. 

It-skandaler afskrives 

Men it har også givet andre omkostninger for DSB, fremgår det det i regnskabet.

Det omdiskuterede Rejsekortet, som DSB har investeret milliarder i, koster nemlig firmaet millioner af kroner i afskrivninger sammen IC4, der blandt andet lider af softwareproblemer.

"Af- og nedskrivninger [...] udgjorde 455 mio. kr. [...]Stigningen skyldes øgede afskrivninger primært vedrørende rejsekortet og flere ibrugtagne IC4-togsæt," oplyser ledelsen i regnskabet.

Skyder skylden på påske og skuddag

Endelig peger DSB på, at firmaets omkostninger per togkilometer på trods af modgang i form af påskens placering, skuddag og en smadret limfjordsbro blev fastholdt på 142 kr. 
 
Waterfront-sagen, hvor DSB modtog personfølsomme data fra et PR-firma, har kun kostet DSB på omdømmet, fremgår det. 

"Kundetilfredsheden fastholdt, men omdømme viser en markant nedgang efter Waterfront-sagen."

Læs også: It-direktør i DSB: Så meget sparer vi på outsourcing

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S