Skovler penge ind: Pc-firmas indtjening steget med 90 procent

Kendt pc-firma har enorm vækst og skovler penge ind. Det skyldes indædt fokus på et særligt marked.

Artikel top billede

Kinesiske Lenovo skovler penge ind i høj fart.

Selskabets netto-indtjening blev med en stigning på 90 procent til 732 millioner kroner næsten fordoblet i selskabets fjerde regnskabskvartal i forhold til den samme periode et år tidligere.

Også omsætningen nåede rekordhøjder for Lenovo, der i kvartalet omsatte for 45 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på fire procent i forhold til den samme periode i fjor.

Selskabet har gigantisk vækst på markedet for smartphones, hvor antallet af solgte Lenovo-telefoner er steget med 206 procent.

I alt står Lenovos mobil-forretning for ni procent af selskabets samlede salg.

På pc-området har omsætningen holdt sit niveau, melder Lenovo. Det skal ses i lyset af, at det globale pc-salg styrtdykker og i perioden har oplevet det kraftigste fald nogensinde. Det kan du læse mere om her.

Lenovo mærker imidlertid ikke meget til det faldende marked. Det skyldes ikke mindst, at det kinesiske selskab har godt fat i det kraftigt voksende kinesiske marked, hvor Lenovo sidder på en markedsandel på omkring 30 procent.

I alt henter Lenovo omkring halvdelen af sin omsætning på det kinesiske marked, der er verdens største.

Lenovo er meget tæt på at overhale HP som verdens største pc-producent.

Lenovo sidder for tiden på en markedsandel på 15,3 procent, mens HP sidder på 15,7 procent.

Læs også:

Her er taberne på det danske pc-marked

Rent blodbad på pc-markedet: Så slemt står det til

Salget af pc'er styrtdykker - her er kæden hoppet af

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S