Artikel top billede

Teleselskab efter flere mail-nedbrud: Glem alt om kompensation

Selv om tusindvis af Telenor-kunder i sammenlagt flere døgn har været ramt af mail-nedbrud, kan de ikke forvente økonomisk kompensation. Til gengæld får de snart noget andet.

Telenor har siden et større DDoS-angreb den 9. maj bøvlet med fire store nedbrud, der har sendt op mod 100.000 privatkunder i sort flere timer ad gangen.

Det seneste nedbrud fandt sted grundlovsdag i denne uge, hvor op mod 60.000 kunder kunder var i sort et halvt døgns tid.

Trods flere døgns sammenlagte nedbrud i de den seneste måned står Telenor ikke klar med kompensationstegnedrengen åben.

"Det er meget svært at manøvrere rundt i, hvem der har været påvirket, da ikke alle kunder har været ramt. Enkelte kunder har slet ikke været ramt. Derudover er det med kompensation også svært at gøre op på en tillægstjeneste som vores webmail," forklarer Telenors kundedirektør Jesper Hansen til Computerworld.

Så det korte svar på spørgsmålet om, hvorvidt kunderne kan forvente økonomisk kompensation, er altså 'nej'. 

Bygger ny platform

Selv om kunderne altså kan se i vejviseren efter en økonomisk kompensation, er Telenor nu i stedet ved at bygge et mere solidt it-miljø op omkring sin webmail.

Det sker ved en opgradering af både backend til et NAS-miljø (Network-Attached Storage) og på frontenden, som ifølge planerne skulle være klar inden for 14 dages tid.

"Efter DDoS-angrebet begyndte vi at rode med noget, der egentlig fungerer relativt godt, og i enkelte tilfælde er serverne helt tilbage fra Cybercity-tiden. Vores løbende tilpasninger har gjort systemet ustabilt med flere fejl på en måned, end vi har set i de sidste fem år," lyder det fra Jesper Hansen, som fortsætter:

"Nu er nok så bare nok, og vi håber vi så, at vores kunder har tålmodighed med os, når vi overgår til det nye miljø, som også gerne skulle give kunderne flere fordele som eksempelvis hurtigere login-tider," lyder det fra Telenor-direktøren.

100.000 skal flyttes

Telenor har omkring en million privatkunder i Danmark, hvoraf omkring 100.000 kunder bruger deres mail-konti mere eller mindre aktivt.

Disse 100.000 mail-brugere skal derfor i de næste par uger flyttes over i det nye miljø, som Telenor har afsat dedikerede folk til at bygge. 

Flytningen vil ifølge Jesper Hansen ikke kunne mærkes for kunderne, selv om flytningen indebærer en risiko for, at der kan opstå fejl på det nuværende, gamle miljø.

Telenor-kunderne kan løbende følge med i opgraderingen til det nye mail-miljø på selskabets Facebook-side eller via Telenors driftsinformation.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere