Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

Teleselskab efter flere mail-nedbrud: Glem alt om kompensation

Selv om tusindvis af Telenor-kunder i sammenlagt flere døgn har været ramt af mail-nedbrud, kan de ikke forvente økonomisk kompensation. Til gengæld får de snart noget andet.

Telenor har siden et større DDoS-angreb den 9. maj bøvlet med fire store nedbrud, der har sendt op mod 100.000 privatkunder i sort flere timer ad gangen.

Det seneste nedbrud fandt sted grundlovsdag i denne uge, hvor op mod 60.000 kunder kunder var i sort et halvt døgns tid.

Trods flere døgns sammenlagte nedbrud i de den seneste måned står Telenor ikke klar med kompensationstegnedrengen åben.

"Det er meget svært at manøvrere rundt i, hvem der har været påvirket, da ikke alle kunder har været ramt. Enkelte kunder har slet ikke været ramt. Derudover er det med kompensation også svært at gøre op på en tillægstjeneste som vores webmail," forklarer Telenors kundedirektør Jesper Hansen til Computerworld.

Så det korte svar på spørgsmålet om, hvorvidt kunderne kan forvente økonomisk kompensation, er altså 'nej'. 

Bygger ny platform

Selv om kunderne altså kan se i vejviseren efter en økonomisk kompensation, er Telenor nu i stedet ved at bygge et mere solidt it-miljø op omkring sin webmail.

Det sker ved en opgradering af både backend til et NAS-miljø (Network-Attached Storage) og på frontenden, som ifølge planerne skulle være klar inden for 14 dages tid.

"Efter DDoS-angrebet begyndte vi at rode med noget, der egentlig fungerer relativt godt, og i enkelte tilfælde er serverne helt tilbage fra Cybercity-tiden. Vores løbende tilpasninger har gjort systemet ustabilt med flere fejl på en måned, end vi har set i de sidste fem år," lyder det fra Jesper Hansen, som fortsætter:

"Nu er nok så bare nok, og vi håber vi så, at vores kunder har tålmodighed med os, når vi overgår til det nye miljø, som også gerne skulle give kunderne flere fordele som eksempelvis hurtigere login-tider," lyder det fra Telenor-direktøren.

100.000 skal flyttes

Telenor har omkring en million privatkunder i Danmark, hvoraf omkring 100.000 kunder bruger deres mail-konti mere eller mindre aktivt.

Disse 100.000 mail-brugere skal derfor i de næste par uger flyttes over i det nye miljø, som Telenor har afsat dedikerede folk til at bygge. 

Flytningen vil ifølge Jesper Hansen ikke kunne mærkes for kunderne, selv om flytningen indebærer en risiko for, at der kan opstå fejl på det nuværende, gamle miljø.

Telenor-kunderne kan løbende følge med i opgraderingen til det nye mail-miljø på selskabets Facebook-side eller via Telenors driftsinformation.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere


AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere






Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan får du maksimal værdi af serverudskiftning i SMV-organisationen
I denne analyse får du viden om, hvornår du udskifter hardware i den mellemstore virksomhed, så du optimerer værdien af både den eksisterende og kommeunde investering.