60.000 danske mail-kunder i sort

I går ved middagstid bragede en ustabil webserver ned i flere timer hos dansk telegigant. Det er fjerde gang på tre uger, og flere kunder er ved at at have fået nok.

Artikel top billede

For fjerde gang på blot tre uger var der igen i går på grundlovsdag seriøse problemer med Telenors webmails.

Hele 60.000 danske privatkunder oplevede, at deres webmail gik i sort omkring middagstid, hvorefter Telenor fik styr på situationen cirka klokken tre i nat.

Nedbruddet betyder, at kunderne ikke kunne logge ind eller sende og modtage mails, hvilket fik flere hundrede til at afkræve en forklaring på telegigantens Facebook-side

Her meldes der i dag torsdag fortsat om problemer med mailservicen.

"Har I stadig ikke fået styr på jeres mail-servere? Heller ingen mails her i dag...," lyder en af flere beskeder torsdag formiddag fra en utilfreds kunde på Facebook.

Ustabil drift i ugevis

Telenors pressechef i Danmark, Peter Glüssing, fortæller til Computerworld, at de mange fejl skyldes en ustabil mailserver, som teleselskabet ikke kan få til at makke ret.

"Vi har identificeret problemet til at vedrøre filhåndteringen på vores webserver, og vi har løbende prøvet forskellige workarounds for at få det til at virke," siger Peter Glüssing.

Hvorfor skifter I så ikke serveren ud, så kunderne igen kan modtage mails?

"Det er ikke helt så simpelt, og lige nu arbejder vores teknikere på højtryk på en permanent løsning, så kunderne ikke får flere problemer," lyder det fra Peter Glüssing.

Han ønsker i skrivende stund ikke at komme ind på den konkrete løsning.

Pressechefen siger, at løsningen vil blive implementeret inden for "kort tid" - uden dog at kunne præcisere, hvad det betyder i dage og uger for de mange tusinde privatkunder hos Telenor, der oplever flere perioder uden mailadgang.

Mange vrede kunder

Computerworld har i kølvandet på mail-bøvleriet hørt fra flere Telenor-kunder.

Det hele startede med et DDoS-angreb

De er godt og grundigt trætte af ikke at kunne logge ind på deres mails.

"Det er, som om de (Telenor, red.) ikke forstår, at mail i dag er en vigtig del af kommunikationen mellem både firmaer og personer," skriver en vred Computerworld-læser, mens en anden hidser sig op over, at man som kunde er efterladt i den mørke uvidenhed.

"Som det er nu, ser det ud, som de er helt ligeglade. Telenor er også vanskelig at kontakte og få svar fra," lyder det i mailen til Computerworld.

Peter Glüssing beklager mange gange de gener, som Telenor-kunderne oplever i disse uger, og lover bedringer på vej.

"Helt konkret havde vores kundeservice lukket i går på grundlovsdag, men folk kan kontakte os via Facebook," fortæller han midt i mail-roderiet.

Startede med DDoS-angreb

Telenor blev i sidste måned udsat for DDoS-angreb

Peter Glüssing afviser, at de nuværende problemer skyldes nye angreb. 

Dog har nedbruddene den 22. og 23. maj samt nedbruddene den 4. og 5. juni forbindelse til DDoS-angrebet den 9. maj.

Det skyldes, at efter det store DDoS-angreb den 9. maj har Telenor opdateret sine webmail-servere. 

Telenor er nu ved at granske denne opdatering for fejl og med Peter Glüssings ord samtidig finde en permanent løsning på problemerne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil