Derfor er KMD's frokostpause-opgør vigtig for dig

KMD's opgør med en fagforening om, hvorvidt en gruppe ansatte har ret til betalt frokostpause, er principiel, mener fagforeningen.

Artikel top billede

Kan din virksomhed på papiret udskille dele af virksomheden og forringe betingelserne for de ansatte, der er omfattet af området, der bliver udskilt?

Sådan stiller fagforeningen Samdata/HK det op i striden om, hvorvidt en stribe KMD-ansatte, der er blevet udskilt i KMD/BPO, har ret til betalt frokostpause, som de havde tidligere.

"Sagen er principiel, fordi der ikke er tale om en reel udskillelse af selskabet KMD/BPO fra hovedvirksomheden KMD, da der fortsat er betydeligt sammenfald mellem de to virksomheder," forklarer faglig sekretær Kim Jung Olsen fra Samdata.

Han forklarer videre, at det svarer til, at "Bilka udskiller flaskeafdelingen i deres supermarked for derefter at forringe flaskedrengene/pigernes ansættelsesvilkår". 

Ergo kan det få konsekvenser for alle andre i branchen, som kommer til at stå i samme situation.

Kan være politisk problem

Kim Jung Olsen peger på, at medarbejderne stadig har "samme ejer, samme ledere, samme telefonnumre, samme intranet, samme lokaler, samme indgang og samme kantine som før udskillelsen". 

"Den mest mærkbare forskel er, at en medarbejder fra KMD BPO selv skal betale sin spisepause, mens kollegaen fra KMD, der sidder ved siden af i kantinen, får betalt spisepause," slår han fast.

Dermed åbnes en ladeport for andre virksomheder til at forringe vilkårene ved en tilsvarende øvelse, mener han.

"Hvis virksomheder kan opsplitte sig fiktivt på papiret med markante forringelser af medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår til følge, er det et politisk problem, der må gøres noget ved," siger Kim Jung Olsen.

KMD ønsker ikke at kommentere sagen yderligere. Læs dets tidligere kommentar her.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job