Holder det med Mac, iPhone og iPad i virksomheden?

iPhone, iPad og Mac tages i stigende grad i brug rundt omkring i virksomhederne. Men egner Apple sig overhovedet som erhvervsleverandør?

Artikel top billede

Da Apple i 2007 introducerede iPhonen, var de fleste it-chefer af den opfattelse, at det var et forbrugerprodukt, der ikke passede ind i en virksomheds it-miljø.

iPhonen er fortsat et forbrugerprodukt - men i dag er den i høj grad taget i brug rundt omkring i virksomhederne.

Det samme gælder iPad'en og i stigende grad også Apples Mac-computere.

Men ønsker Apple overhovedet at være en seriøs erhvervsleverandør?

Forrester-rådgiver Frank Gillett skriver i et blogindlæg, at mens Apples udviklerkonference WWDC rummede en masse designmæssige nyheder inden for iOS og Mac OS, ligesom der var interessante hardwarenyheder, så er det lidt sværere at finde ud af, hvad Apple helt præcist vil i forhold til erhvervsbrugerne.

Det drejer sig ikke mindst om Apples egen produktivitetssoftware.

"iWork til iCloud vil bringe Office-produktivitet til alle de store webbrowsere, ikke kun Safari. Men den lange bane var uklar. Sigter Apple efter at hjælpe folk på jobbet eller kun efter deres personlige ting, hvilket tvinger dem til at skifte mellem Microsoft Office eller Google Apps og iWork, efterhånden som dagen skrider frem."

Så mange virksomheder tillader Mac

Spørgsmålet er yderst relevant, eftersom Mac vinder frem på arbejdspladserne, hvilket Computerworld tidligere har skrevet om.

Tidligere på året viste en afstemning blandt 811 Computerworld-læsere, at 50 procent af dem arbejder i virksomheder, der enten tillader Mac - men uden support - eller tillader Mac helt på lige fod med Windows.

På internationalt plan har en Forrester-undersøgelse blandt 3.300 it-beslutningstagere og 10.000 vidensarbejdere i 17 forskellige lande vist, at 21 procent af vidensarbejderne anvender et eller flere produkter fra Apple på arbejdspladsen.

Halvdelen af virksomhederne med mere end 1.000 ansatte tilbyder Macs til i hvert fald nogle af de ansatte.

Forrester konkluderede også, at 52 procent af virksomhederne ventede, at antallet af Macs i virksomheden ville blive øget i 2012.

Her er Apples holdning

Men ønsker Apple overhovedet at henvende sig til erhvervsbrugerne? Forrester-rådgiver Frank Gillett beskriver i sit blogindlæg situationen således: 

"Apple fortsætter med at fokusere på at servicere det individ, der anvender Apple-produkter ekstremt godt inden for en veldefineret ramme."

"Integrationen med partnere bliver forbedret med noget API-integration til partnere inden for Maps til Mac - jeg håber at se mere af den kontrollerede, effektive partner-integration," skriver Frank Gillett.

Vi har tidligere bragt en længere artikel om de vigtigste overvejelser, man skal gøre sig i forhold til at køre med Mac i virksomheden.

"De her produkter er meget henvendt til forbrugeren og understøtter forbrugerens behov. De værktøjer, du sidder med på arbejde, skal ikke bare understøtte forbrugeren, men også forretningen. De ting er ikke altid forenelige," lød det blandt andet fra Devoteams løsningsarkitekt Hans Ernst Lassen.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Danske it-afdelinger åbner for Mac hos medarbejderne

Mac i virksomheden? Her er dine vigtige overvejelser

Denne kontorpakke dominerer (endnu) hos danskerne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job