Artikel top billede

Afstemning: Bliver du "afpresset" af din it-leverandør?

It-giganterne har fundet nye metoder til at presse flere penge ud af kunderne, lyder det fra danske it-chefer. Har du oplevet fremgangsmåderne på egen pengepung?

Licenskontrol er en begivenhed, der kan give mange it-chefer svedpletter under armene.

Det skyldes først og fremmest, at en licenskontrol kan medføre nye regninger, men også at nogle it-chefer føler, at leverandørerne er urimelige i deres fremgangsmåder.

Det er i hvert fald, hvad vi af og til hører her på Computerworld, når vi taler med danske it-chefer. Når vi taler med leverandørerne, er det ofte en anden udlægning af sagen, der kommer frem. 

At der er en vis utilfredshed på kundesiden, kan der dog næppe herske tvivl om. 

Sidste år viste en undersøgelse fra SAP User Group i England og Irland blandt 336 SAP-brugere fra 150 organisationer og virksomheder, at 95 procent af dem mente, at SAP's licensregler var ude af kontrol.

Der er også kritikere, der mener, at licenskontrollerne først og fremmest er en pengemaskine for leverandørerne.

Et af de store problemer ved diskussionen er imidlertid, at kun ganske få it-chefer har lyst til offentligt at fortælle om, hvordan licenskontrollerne egentlig foregår.

Det kan i sagens natur være problematisk at kritisere leverandører, som man samtidig er dybt afhængige af. Det kan du læse mere om her.

Her er de kendte sager

En gang imellem kommer licenssagerne dog alligevel frem til offentlighedens kendskab.

Et eksempel er Varde Kommune, der efter en licens-audit blev mødt med en regning på 8,5 millioner kroner til Microsoft, men endte med at skulle betale cirka tre millioner kroner.

Et andet eksempel er Region Hovedstaden, der over en periode på to år fik seks regninger på i alt 28 millioner kroner fra IBM. Hos hos Statens IT, hvor en licenskontrol medførte en større millionregning.

Nu er der naturligvis ikke i sig selv noget forkert i, at man som kunde skal betale det rette beløb for de it-løsninger, man har.

Kritikken går som regel på selve fremgangsmåden under licenskontrollerne og på, at leverandørerne er urimelige.  

For selvom man skal være "compliant," er det leverandørerne der har fat i den lange ende, når det handler om at kende at detaljerne i de juridiske aftaler, ligesom magtbalancen - ifølge nogle it-chefer - heller ikke er helt i vater. 

Computerworld har på det seneste talt med flere CIO'er fra private danske virksomheder, der giver udtryk for, at leverandørerne er urimelige i deres måde at køre compliance-arbejdet på.

Ingen af kilderne har ønsket at stille op i Computerworlds spalter, men vi ønsker at afdække, om det blot er enkelte it-chefer, der har haft de konkrete oplevelser, eller om det et generelt billede blandt de danske it-kunder.

Her er historien

Først et oprids af problemstillingen og de nye leverandør-fremgangsmåder, som vi har fået forelagt.

En it-chef fra en større dansk virksomhed fortæller, at det typisk foregår ved, at leverandørerne i første ombæring sjældent kræver det fulde beløb, der skal til for, at man som kunde er compliant.

I stedet udnytter leverandøren situationen til at bringe nye services og produkter på banen - for på denne måde at opnå vækst i et ellers presset marked.

Med andre ord: Køber du et nyt produkt, bliver det nemmere at nå til enighed omkring compliance-tvisten.

Et andet eksempel er, at en af de store softwareleverandører bliver ved med at udvikle revisionsværktøjet, så den halvårlige revision ganske ofte viser, at kunden ikke er compliant - blandt andet fordi leverandøren nu måler på en ny måde.

Det kan løses på to måder: Enten betaler du regningen ved kasse et, eller også køber du nye produkter og services fra leverandøren, hvorefter der kan findes en ordning med licensregningen.

Resultatet er, at man enten ender med at skulle købe produkter, man reelt ikke stod og manglede, eller at man får udgifter til advokater og konsulenter, der skal hjælpe med at løse compliance-problemerne.

Hvad har du selv oplevet?

Dette er sagen set fra et par it-chefers stole, og det er som sagt ikke utænkeligt, at leverandører vil have et andet syn på sagen.

Vi er interesserede i at høre, om du kan nikke genkende til ovenstående fremgangsmåder?

Afgiv din stemme herunder - og skriv gerne i debatten eller direkte til k.stensdal@cw.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
ATP vil inden længe slette koden til sit hastudviklede it-system til udbetaling af milliarder af feriepenge-kroner
It-løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriepenge har nu næsten udtjent sin rolle. Milliarder af feriepenge er røget igennem systemet, som ATP byggede på få måneder, men som nu skal afvikles. "Vi slæber selvfølgelig ikke rundt på den del af koden, som det ikke giver mening at beholde," siger underdirektør i ATP, Gitte Klæbel.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.