Her er it-chefens mega-udfordring: Sådan kommer du i mål

Danske it-chefer skal mestre nogle helt bestemte opgaver for at få succes i de kommende år. Få inspiration til, hvordan du selv kommer helt i mål.

For langt de fleste it-chefer er de tider, hvor man først og fremmest skulle koncentrere sig om at sikre driftsstabiliteten, i dag en saga blot.

Driften er ikke blevet mindre vigtig, tværtimod, men i dag har den fået følgeskab af en række andre opgaver.

- It-omkostningerne skal ned. 

- It skal levere mere værdi til forretningen.

It-chefen skal sikre, at disse to ting kan finde sted på samme tid. Ved sin side har han heldigvis en værktøjskasse, der rummer redskaber, der på hver deres måde kan hjælpe med til, at mission(erne) kan realiseres.

Det kan være alt fra outsourcing over procesoptimering til en ændring af it-afdelingens organisering og kultur. Og så er der naturligvis alle de hotte teknologiske trends, der ligger og bobler som interessante muligheder.

Samtidig skal driften som bekendt fortsat køre helt uden problemer.

Sådan mindsker du omkostningerne endnu mere
"Med flade CIO-budgetter og øgede krav til innovation er it-omkostningsreduktioner på agendaen for mange virksomheder i 2013," skriver Gartner-rådgiver Ian Bertram i et blogindlæg.

Ian Bertram mener dog, at en del virksomheder slet ikke er klar til at skære i omkostningerne, fordi de eksempelvis ikke har et godt nok indblik i de nuværende omkostninger eller mangler opbakning fra det øverste ledelseslag til selve arbejdet med at reducere omkostningerne.

"Mange it-organisationer er nået deres logiske begrænsninger i forhold til, hvor meget mere de kan spare ved hjælp af traditionelle taktikker for omkostningsreduceringer. Det er ikke længere nok at rode lidt ved kanterne, men i stedet blevet tid til at træffe svære beslutninger om forretningsenheder, forretningsprocesser og programmer."

Gartner-analytikeren mener således, at rigtig mange står over for næste runde af besparelser, der vil medføre store forandringer og en ændring af strategier.

Grundlæggende mener Gartner, at det kan lade sig gøre på fire forskellige måder:

1) Sørg for at få de bedste priser og vilkår - eksempelvis ved at benytte cloud-services og forhandle kontrakter.

2) Interne besparelser i it-afdelingen. Identificering og prioritering af måder at spare penge på. Husk at belønne de medarbejdere, der tænker innovativt i forhold til besparelser.

3) Fælles besparelser i it og forretningen. Handler grundlæggende om at forbedre forretningsprocesser med nye initiativer.

4) Det sidste punkt går på omstruktureringer og nytænkning som en mere generel fremgangsmåde til at opnå besparelser.

Ian Bertram pointe er, at omkostningsoptimeringer skal ses som en vedvarende øvelse og disciplin snarere end som en engangsøvelse - og at det ikke kun involverer it, men også forretningen.

"Førende CIO'er øger virksomhedens effektivitet ved at køre it som en forretning. De hæver niveauet for it-afdelingens performance i forhold til svartider og produktivitet og demonstrerer værdi-bidraget fra it til forretningen."

Det er netop dette, der beskrives som den fornemste opgave hos de danske CIO'er, vi taler med her på Computerworld.

Erfaringerne viser dog også, at der er mange veje hen til det samme mål.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.