Driften er ikke blevet mindre vigtig, tværtimod, men i dag har den fået følgeskab af en række andre opgaver.
- It-omkostningerne skal ned.
- It skal levere mere værdi til forretningen.
It-chefen skal sikre, at disse to ting kan finde sted på samme tid. Ved sin side har han heldigvis en værktøjskasse, der rummer redskaber, der på hver deres måde kan hjælpe med til, at mission(erne) kan realiseres.
Det kan være alt fra outsourcing over procesoptimering til en ændring af it-afdelingens organisering og kultur. Og så er der naturligvis alle de hotte teknologiske trends, der ligger og bobler som interessante muligheder.
Samtidig skal driften som bekendt fortsat køre helt uden problemer.
Sådan mindsker du omkostningerne endnu mere
"Med flade CIO-budgetter og øgede krav til innovation er it-omkostningsreduktioner på agendaen for mange virksomheder i 2013," skriver Gartner-rådgiver Ian Bertram i et blogindlæg.
Ian Bertram mener dog, at en del virksomheder slet ikke er klar til at skære i omkostningerne, fordi de eksempelvis ikke har et godt nok indblik i de nuværende omkostninger eller mangler opbakning fra det øverste ledelseslag til selve arbejdet med at reducere omkostningerne.
"Mange it-organisationer er nået deres logiske begrænsninger i forhold til, hvor meget mere de kan spare ved hjælp af traditionelle taktikker for omkostningsreduceringer. Det er ikke længere nok at rode lidt ved kanterne, men i stedet blevet tid til at træffe svære beslutninger om forretningsenheder, forretningsprocesser og programmer."
Gartner-analytikeren mener således, at rigtig mange står over for næste runde af besparelser, der vil medføre store forandringer og en ændring af strategier.
Grundlæggende mener Gartner, at det kan lade sig gøre på fire forskellige måder:
1) Sørg for at få de bedste priser og vilkår - eksempelvis ved at benytte cloud-services og forhandle kontrakter.
2) Interne besparelser i it-afdelingen. Identificering og prioritering af måder at spare penge på. Husk at belønne de medarbejdere, der tænker innovativt i forhold til besparelser.
3) Fælles besparelser i it og forretningen. Handler grundlæggende om at forbedre forretningsprocesser med nye initiativer.
4) Det sidste punkt går på omstruktureringer og nytænkning som en mere generel fremgangsmåde til at opnå besparelser.
Ian Bertram pointe er, at omkostningsoptimeringer skal ses som en vedvarende øvelse og disciplin snarere end som en engangsøvelse - og at det ikke kun involverer it, men også forretningen.
"Førende CIO'er øger virksomhedens effektivitet ved at køre it som en forretning. De hæver niveauet for it-afdelingens performance i forhold til svartider og produktivitet og demonstrerer værdi-bidraget fra it til forretningen."
Det er netop dette, der beskrives som den fornemste opgave hos de danske CIO'er, vi taler med her på Computerworld.
Erfaringerne viser dog også, at der er mange veje hen til det samme mål.
Artiklen fortsætter på næste side...