Problemer med softwarelicenser? Her er løsningen

Softwarelicenser er en af it-chefens store udfordringer, men der findes måder til at minimere problemerne på.

Det er de færreste it-chefer, der ligefrem holder af softwarelicenser og licenskontroller.

I stedet er det noget af det, der for alvor kan bringe sveden frem på panden hos it-cheferne, som Computerworld skrev tidligere på ugen.

"Det fylder meget. Jeg tror, at det kommer ind på top fem for de fleste," siger Niels Bjørn Andersen, der er professor inden for it-ledelse på CBS.

"Alle oplever, at deres deres administrerende direktør vil have, at du skal lave det samme for fem eller 10 procent mindre end sidste år. Alle ønsker at frigøre penge fra drift, inklusiv softwarelicenser, og flytte det over til udvikling."

"Det bliver CIO'en målt på, og så vil hun se på, om det kan laves billigere. De får også hele tiden nye tilbud fra nogen, der vil ind på markedet, så det er et konstant pres," forklarer Niels Bjørn Andersen.
"Der er ikke så forfærdelig meget at gøre ved det andet end at få lavet nogle ordentlige kontrakter, som både giver noget til den ene og den anden."

Er licens-forhandlingerne fair?
Det er imidletid lettere sagt end gjort at mindske udgifterne til softwarelicenser.

Mange CIO'er oplever, at netop licenskontrollerne og compliance-diskussionerne er svære at håndtere, fordi leverandøren er svær at bide skeer med.

Afsteming: Bliver du "afpresset" af din it-leverandør?

Sidste år viste en undersøgelse fra SAP User Group i England og Irland blandt 336 SAP-brugere fra 150 organisationer og virksomheder, at 95 procent af dem mente, at SAP's licensregler var ude af kontrol.

Der er også kritikere, der mener, at licenskontrollerne først og fremmest er en pengemaskine for leverandørerne.

Niels Bjørn Andersen fra CBS forklarer, at licensudfordringerne grundlæggende er et vilkår, man er nødt til at affinde sig med som CIO.

"Der er ikke så forfærdelig meget at gøre ved det andet end at få lavet nogle ordentlige kontrakter, som både giver noget til den ene og den anden," siger han til Computerworld.

"Der er stor forskel på kontrakter, så hvor hyppigt skal man tage dem op, og hvor længe skal man lave dem for? Der er ingen tvivl om, at det betyder en hel del for CIO'en, at hun skal bruge tid på det - og hun bruger tid på det."

"Enten har de en stab internt, der foretager sourcing og indkøb, eller også køber de sig til det."

Det er netop i aftalerne med leverandørerne, at man som CIO skal sikre sig bedst muligt.

"Man indgår et partnerskabs-forhold, og derfor gælder det om at etablere nogle fælles mål og benchmarks," siger Niels Bjørsn Andersen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.