Kommunerne har et it-problem: Og det er ganske alvorligt

ComputerViews: Kommunerne bøvler og maser med at besvare mail-henvendelser fra danskerne. Men det burde da ikke være så svært.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

ComputerViews: Mange danske kommuner kan ikke finde ud af at besvare mail fra danskere, der henvender sig per mail, og det er et ganske alvorligt problem.

Mail er som bekendt ikke længere et nyt fænomen, men en hurtig og gennem-accepteret kommunikationsform, som langt de fleste danskere anvender i stort omfang.

Man kan grine af og korse sig over de langsommelige kommuner, der åbenlyst forsømmer at leve op til selv de mest konservative retningslinier, der har fastslået, at den offentlige sektor skulle kunne modtage (og håndtere) email fra danskerne fra november 2010 - altså for knap tre år siden.

Men grine gør de danskere, der troskyldigt mailer deres kommune i stedet for at ringe eller sende et papir-brev, nok ikke. Du kan læse mere om de problemer, som mail til kommunen kan give, ved at klikke her.

De er faktisk langt fremme

Man skulle tro, at kommunerne er langt bagude på it-fronten, når de ikke engang kan finde ud af at håndtere noget så enkelt som en mail-henvendelse - endda sendt via Borger.dk, hvor man skal logge ind med NemID, så ens identitet er verificeret.

Det paradoksale er imidlertid, at mange kommuner allerede i dag er langt fremme med digitaliseringen.

Mange kommuner arbejder således målrettet med at indføre selvbetjeningsløsninger af forskellig karakter, så borgerne helt slipper for at skulle i kontakt med kommunale medarbejdere, når forskellige henvendelser og registreringer skal behandles.

Det understreger meget godt, hvor problemet egentlig ligger: Ikke i teknologierne, men i organisationerne. Som jo består af mennesker.

Manglende overblik

Det er 12 år siden, at Computerworld første gang testede de dengang 261 danske kommuners evne til at besvare mail. Heller ikke dengang så det for godt ud. Men dog bedre end i dag.

Dengang var forklaringen manglende overblik over postgangene samt fraværet af et klart overblik over, hvem der skal håndtere hvad. Det kan du læse mere om her.

Det samme gør sig i vid udstrækning gældende i dag, hvor e-mail-henvendelser (stadig) risikerer at ramme i en af mange faldgruber.

Plumper i de mange faldgruber

De risikerer eksempelvis at flagre rundt i systemerne og blive forwardet fra den ene medarbejder til den anden, indtil de lander et sted, hvor de måske, måske ikke, bliver besvaret.

Eller de risikerer at blive fejlopfattet som noget andet, end de egentlig er, som du kan se i eksemplet her.

Under alle omstændigheder ligger problemet i den måde, hvorpå e-mail bliver håndteret i kommunerne.

Mail er nemme at overse og sende videre, og ganske givet kan ikke alle kommunale afdelinger sige sig fri for stadig at være præget af en lidt langmodig opfattelse af e-mail som en sekundær og luftig og knap så vægtig kommunikationsform.

Dette sker, selv om vi lever i en tid, hvor resten af verden for fuld fart bevæger sig væk fra mail og over mod de sociale medier og mobile enheder som de hotte kommunikationskanaler.

Den oplagte løsning

Løsningen for kommunerne er oplagt: Flere selvbetjeningsløsninger, der kan minimere danskernes behov for kontakt med kommunalt ansatte. Klarere arbejdsgange og klarere regler for placering af de enkelte henvendelser, så man kan minimere måder, hvorpå mail kan forsvinde ud i intetheden.

Der findes i dag mange teknologiske muligheder til effektivt at håndtere henvendelser fra kunder og borgere. Men som altid nytter teknologien ikke meget, hvis ikke organisationen er med og indrettet efter teknologien.

Heri ligger opgaven.

Læs også:

Kommuner og staten svarer ikke på danskernes mail: Så slemt står det til.

Kommunen kunne ikke modtage mail: Kostede dansker stort beløb.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S