Artikel top billede

Kommunen kunne ikke modtage mail: Kostede dansker stort beløb

Det fik alvorlige konsekvenser for en enlig far, at sende kommunen mail fremfor papir-post. Se hvad der skete her.

Det kan have alvorlige konsekvenser, hvis borgerne begynder at bruge digital post til kommunikation med offentlige instanser, der ikke er parat til teknologen.

En digital trykmåling af kommuner, stat og regioner viser, at mange slet ikke er parat.

Faktisk besvarede kun 40 procent af myndighederne en henvendelse via digital post i undersøgelsen.

Læs mere om det her.

De manglende eller forkert håndterede besvarelser betød helt konkret, at Jesper Bull Berger, der er enlig far, mistede en udbetaling af børnepenge, fordi kommunen ikke håndterede digital post korrekt.

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe."

"Kommunen sender en besked til mig via digital post om, at jeg skal bekræfte en blanket. Jeg svarer kommunen via digital post, hvor jeg naturligvis er logget ind med NemID, der bekræfter min identitet," fortæller han til Computerworld.

"En uge efter får jeg et fysisk brev om, at jeg har gjort noget forkert. Jeg skal printe blanketten og herefter sende den til Købehavns kommune, lyder beskeden."

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe," fortæller han.

Digital post-systemet er skabt til digital kommunikation mellem borger og det offentlige, og derfor insisterede han på at bruge den digitale kanal.

"Og den besked sender jeg til kommunen via digital post."

Tre ugers ventetid

Herefter går der tre uger, hvor Jesper Bull Berger får et nyt fysisk brev, hvor der står, at han har lavet en fejl. 

"Beskeden var, at hvis jeg ikke indsendte en fysisk udgave af blanketten, så ville jeg miste børnepengene."

Trods den besked insisterer han stadig på at bruge digital post, og han indsender derfor blanketten på denne vis igen.

"Det resulterede i, at jeg mistede børnepengene for et kvartal," fortæller han.

Den uheldige digitale håndtering står i skarp kontrast til Digitaliseringsstrategien, der allerede havde skæringsdato i november 2010, hvor den offentlige sektor selv skulle kunne modtage digital post fra borgerne.

Derfor svarede kommunen ikke på mail

Kommunen: Du får pengene alligevel
Jesper Bull Berger gik herefter til borgerrådgivningen for at rede trådene ud.

Her fik han kontakt til it-chefen, der begyndte at undersøge sagen.

"Det viste sig, at center for børneydelser havde modtaget min digitale post, men ingen havde lært medarbejderne, hvordan digital post skal behandles."

Derfor opstod der en fejl, hvor kommunens ansatte troede, at blanketten var sendt via almindelig mail, hvilket ikke er godt til en digital sagsbehandling.

Derfor fik han de to fysiske breve om, at han havde indsendt blanketten forkert.

"Efterfølgende blev teknologien formidlet til de ansatte i afdelingen, og jeg fik et brev om, at børnepengene ville blive udbetalt," fortæller Jesper Bull Berger.

En anden begrundelse for at Jesper Bull Berger er så fortørnet over forløbet skyldes, at han allerede året før var i kontakt med kommunen i et helt identisk forløb omkring børnepenge-udbetaling og digital post.

I 2011 skrev Jesper Bull Berger blandt andet til overborgmester Frank Jensen (S) i København, og han fik medhold i sin klage, men det havde altså ikke ændret arbejdsgangene.

Hvad med den almindelige bruger

Jesper Bull Berger er Ph.D.-studerende på Roskilde Universitet på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.

Han er altså forsker på it-området, og hans viden kom ham til gode i denne sag.

"Men tænk hvis det var sket for en almindelig bruger, der ikke kender systemet så godt som mig? Det kan ikke være rigtigt, at borgerne skal behandles på denne måde."

Efter oplevelsen valgte Jesper Bull Berger, i samarbejde med professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet, at trykprøve de offentlige digitale kommunikationsbroer.

Resultatet af den test kan du læse i denne historie.

Læs også:

Enormt tidspres: 637.000 firmaer mangler tvungen digital postkasse

Så mange danskere har tvungen digital postkasse




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere