Kommunen kunne ikke modtage mail: Kostede dansker stort beløb

Det fik alvorlige konsekvenser for en enlig far, at sende kommunen mail fremfor papir-post. Se hvad der skete her.

Artikel top billede

Det kan have alvorlige konsekvenser, hvis borgerne begynder at bruge digital post til kommunikation med offentlige instanser, der ikke er parat til teknologen.

En digital trykmåling af kommuner, stat og regioner viser, at mange slet ikke er parat.

Faktisk besvarede kun 40 procent af myndighederne en henvendelse via digital post i undersøgelsen.

Læs mere om det her.

De manglende eller forkert håndterede besvarelser betød helt konkret, at Jesper Bull Berger, der er enlig far, mistede en udbetaling af børnepenge, fordi kommunen ikke håndterede digital post korrekt.

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe."

"Kommunen sender en besked til mig via digital post om, at jeg skal bekræfte en blanket. Jeg svarer kommunen via digital post, hvor jeg naturligvis er logget ind med NemID, der bekræfter min identitet," fortæller han til Computerworld.

"En uge efter får jeg et fysisk brev om, at jeg har gjort noget forkert. Jeg skal printe blanketten og herefter sende den til Købehavns kommune, lyder beskeden."

"Jeg tænker, at det simpelthen ikke kan passe," fortæller han.

Digital post-systemet er skabt til digital kommunikation mellem borger og det offentlige, og derfor insisterede han på at bruge den digitale kanal.

"Og den besked sender jeg til kommunen via digital post."

Tre ugers ventetid

Herefter går der tre uger, hvor Jesper Bull Berger får et nyt fysisk brev, hvor der står, at han har lavet en fejl. 

"Beskeden var, at hvis jeg ikke indsendte en fysisk udgave af blanketten, så ville jeg miste børnepengene."

Trods den besked insisterer han stadig på at bruge digital post, og han indsender derfor blanketten på denne vis igen.

"Det resulterede i, at jeg mistede børnepengene for et kvartal," fortæller han.

Den uheldige digitale håndtering står i skarp kontrast til Digitaliseringsstrategien, der allerede havde skæringsdato i november 2010, hvor den offentlige sektor selv skulle kunne modtage digital post fra borgerne.

Derfor svarede kommunen ikke på mail

Kommunen: Du får pengene alligevel
Jesper Bull Berger gik herefter til borgerrådgivningen for at rede trådene ud.

Her fik han kontakt til it-chefen, der begyndte at undersøge sagen.

"Det viste sig, at center for børneydelser havde modtaget min digitale post, men ingen havde lært medarbejderne, hvordan digital post skal behandles."

Derfor opstod der en fejl, hvor kommunens ansatte troede, at blanketten var sendt via almindelig mail, hvilket ikke er godt til en digital sagsbehandling.

Derfor fik han de to fysiske breve om, at han havde indsendt blanketten forkert.

"Efterfølgende blev teknologien formidlet til de ansatte i afdelingen, og jeg fik et brev om, at børnepengene ville blive udbetalt," fortæller Jesper Bull Berger.

En anden begrundelse for at Jesper Bull Berger er så fortørnet over forløbet skyldes, at han allerede året før var i kontakt med kommunen i et helt identisk forløb omkring børnepenge-udbetaling og digital post.

I 2011 skrev Jesper Bull Berger blandt andet til overborgmester Frank Jensen (S) i København, og han fik medhold i sin klage, men det havde altså ikke ændret arbejdsgangene.

Hvad med den almindelige bruger

Jesper Bull Berger er Ph.D.-studerende på Roskilde Universitet på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.

Han er altså forsker på it-området, og hans viden kom ham til gode i denne sag.

"Men tænk hvis det var sket for en almindelig bruger, der ikke kender systemet så godt som mig? Det kan ikke være rigtigt, at borgerne skal behandles på denne måde."

Efter oplevelsen valgte Jesper Bull Berger, i samarbejde med professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet, at trykprøve de offentlige digitale kommunikationsbroer.

Resultatet af den test kan du læse i denne historie.

Læs også:

Enormt tidspres: 637.000 firmaer mangler tvungen digital postkasse

Så mange danskere har tvungen digital postkasse

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird