Hver femte kommune sjofler email

Hver femte kommune svarer ikke på henvendelse pr. email. Meget utilfredsstillende, mener KL, der vurderer, at det kræver fundamentale ændringer at løse problemet. Ekspert mener, at der mangler politisk vilje.

Af Dan Jensen, Computerworld Online

I hver femte danske kommune kan borgerne ikke være sikre på at modtage svar, hvis de sender en forespørgsel pr. email til kommunens officielle email-postkasse. Det viser en undersøgelse, som Computerworld Online har foretaget.

I undersøgelsen modtog de 261 kommuner, der har en officiel email-adresse, en email med en række af de mest almindelige spørgsmål angående tildeling af boligsikring, der hører blandt kommunernes meget udbredte servicefunktioner.

En uge efter kommunerne havde modtaget henvendelsen, var der indløbet svar fra 210 kommuner. 43 kommuner havde ikke svaret, mens otte kommuner havde sendt et automatisk svar med besked om, at emailen var modtaget men havde efterfølgende ikke sendt et svar på forespørgslen.

Denne mail blev sendt ud til landets kommunerDet betyder, at lige knap hver femte af de kommuner, der har en officiel email-adresse, ikke svarede på henvendelsen.

Venteposition

De kommuner, der ikke svarede på henvendelsen, har vidt forskellige forklaringer.

I Ballerup Kommune forpuppede emailen sig i kommunens centrale emailpostkasse, hvor fra den aldrig blev sendt videre til boligstøttekontoret.

- Emailen kom ikke videre fra vores hovedmaskine, fordi vi er i færd med en række organisatoriske ændringer. Det har betydet, at den pige, der sidder og passer indkomne emails, ikke har været klar over, hvor emailen skulle sendes hen, siger fuldmægtig i Ballerup Kommune, Kirsten Bannov.

Andre kommuner har en anderledes forklaring. I Frederikshavn Kommune var emailen på grund af arbejdspres blevet sat i venteposition i boligstøtteafdelingen.

- Vi har ganske simpelt så meget at se til i øjeblikket, at vi vurderede, at en besvarelse godt kunne vente lidt. Havde vi derimod fået et telefonopkald, havde vi kunnet få en snak med det samme, siger Leif Pedersen, der er daglig leder af boligstøtteafdelingen.

Utilfredsstillende

Kommunernes Landsforening finder resultatet utilfredsstillende.

- Det er helt klart ikke et tilfredsstillende resultat, og det kan ikke forsvares, at der ikke bliver svaret. Det er tydeligt, at det er et område, som kommunerne har brug for at øve sig på, siger kontorchef Jens Elmelund fra Kommunernes Landsforening.

Sidste sommer udstak Kommunernes Landsforening ellers et sæt retningslinier til kommunerne, hvori KL pegede på, hvordan kommunerne burde gribe besvarelse af email-henvendelser an.

KL anbefalede blandt andet, at kommunerne udpeger personer til at stå for tømningen af email-postkasserne, og at kommunerne betragter og prioriterer henvendelser pr. email som enhver anden henvendelse fra borgerne.

- Jeg tager det som en indikation på, at der skal arbejdes videre med det her problem. Det er jo noget, der kan virke ufatteligt simpelt, men i praksis kan det være meget svært, hvis ikke kommunen har et fornuftigt system, siger Jens Elmelund.

Nedprioriteret område

Mange kommuner svarer ikke på email eller svarer først efter en rum tid, fordi henvendelser pr. email er et lavt prioriteret område i mange kommuner.

Det betyder, at henvendelser ofte forsvinder i bunkerne eller ender et sted, hvor de ikke kommer videre. Det mener cand.scient.soc. og ph.d-studerende Sune Johansson, der forsker i kommunernes brug af IT.

- Svar på email-henvendelser er helt klart ikke et prioriteret område i kommunerne endnu. En del af kommunerne ved faktisk slet ikke, hvordan de skal håndtere det internt, siger han.

Statistik om kommunernes email-svarHan anbefaler, at kommunerne fremover fokuserer langt mere på anvendelsen af email som kontaktform til borgerne. En hastig og fejlfri behandling ville nemlig betyde, at flere og flere borgere ville benytte sig af muligheden, og den stigende efterspørgsel vil igen få kommunerne til løbende at ruste sig på området, hvor efter flere borgere ville benytte sig af det.

- Kommunerne burde helt klart opprioritere dem, der henvender sig pr. email. Det ville gavne både borgerne og det offentlige, hvis man kunne komme ind i en positiv spiral, siger Sune Johansson.

Fundamentalt problem

Den holdning deler Kommunernes Landsforening. Kontorchef Jens Elmelund vurderer, at en løsning af problemet kræver, at der tænkes i helt grundlæggende baner.

For at komme problemet helt til livs kræver det nemlig, at kommunerne kigger nærmere på forretningsgangene, tilrettelægningen af arbejdsprocesserne og at der bliver taget fat i en række generelle kulturelle aspekter, der gør, at mange kommuner ikke ved, hvordan de skal forholde sig til emails.

- Der er i høj grad brug for at tænke i mere fundamentale løsninger, der kan hjælpe med til at håndtere det her. Henvendelse pr. email er jo stadigt et forholdsvist nyt medie. Men der skal gøres noget. Ellers kan antallet af henvendelser pr. email blive en belastning for kommunerne, siger han.

Et ordentligt email-beredskab kommer dog ikke op at stå, hvis ikke der er politisk vilje bag. Og det kniber det ifølge Sune Johansson lidt med i øjeblikket.

- Det kræver noget politisk vilje at komme i gang. Rent teknisk har der ikke været nogen problemer med at gøre det i mange år. Det kræver blot noget vilje, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra IT- og forskningsminister Birte Weiss.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job