Hver femte kommune sjofler email

Hver femte kommune svarer ikke på henvendelse pr. email. Meget utilfredsstillende, mener KL, der vurderer, at det kræver fundamentale ændringer at løse problemet. Ekspert mener, at der mangler politisk vilje.

Af Dan Jensen, Computerworld Online

I hver femte danske kommune kan borgerne ikke være sikre på at modtage svar, hvis de sender en forespørgsel pr. email til kommunens officielle email-postkasse. Det viser en undersøgelse, som Computerworld Online har foretaget.

I undersøgelsen modtog de 261 kommuner, der har en officiel email-adresse, en email med en række af de mest almindelige spørgsmål angående tildeling af boligsikring, der hører blandt kommunernes meget udbredte servicefunktioner.

En uge efter kommunerne havde modtaget henvendelsen, var der indløbet svar fra 210 kommuner. 43 kommuner havde ikke svaret, mens otte kommuner havde sendt et automatisk svar med besked om, at emailen var modtaget men havde efterfølgende ikke sendt et svar på forespørgslen.

Denne mail blev sendt ud til landets kommunerDet betyder, at lige knap hver femte af de kommuner, der har en officiel email-adresse, ikke svarede på henvendelsen.

Venteposition

De kommuner, der ikke svarede på henvendelsen, har vidt forskellige forklaringer.

I Ballerup Kommune forpuppede emailen sig i kommunens centrale emailpostkasse, hvor fra den aldrig blev sendt videre til boligstøttekontoret.

- Emailen kom ikke videre fra vores hovedmaskine, fordi vi er i færd med en række organisatoriske ændringer. Det har betydet, at den pige, der sidder og passer indkomne emails, ikke har været klar over, hvor emailen skulle sendes hen, siger fuldmægtig i Ballerup Kommune, Kirsten Bannov.

Andre kommuner har en anderledes forklaring. I Frederikshavn Kommune var emailen på grund af arbejdspres blevet sat i venteposition i boligstøtteafdelingen.

- Vi har ganske simpelt så meget at se til i øjeblikket, at vi vurderede, at en besvarelse godt kunne vente lidt. Havde vi derimod fået et telefonopkald, havde vi kunnet få en snak med det samme, siger Leif Pedersen, der er daglig leder af boligstøtteafdelingen.

Utilfredsstillende

Kommunernes Landsforening finder resultatet utilfredsstillende.

- Det er helt klart ikke et tilfredsstillende resultat, og det kan ikke forsvares, at der ikke bliver svaret. Det er tydeligt, at det er et område, som kommunerne har brug for at øve sig på, siger kontorchef Jens Elmelund fra Kommunernes Landsforening.

Sidste sommer udstak Kommunernes Landsforening ellers et sæt retningslinier til kommunerne, hvori KL pegede på, hvordan kommunerne burde gribe besvarelse af email-henvendelser an.

KL anbefalede blandt andet, at kommunerne udpeger personer til at stå for tømningen af email-postkasserne, og at kommunerne betragter og prioriterer henvendelser pr. email som enhver anden henvendelse fra borgerne.

- Jeg tager det som en indikation på, at der skal arbejdes videre med det her problem. Det er jo noget, der kan virke ufatteligt simpelt, men i praksis kan det være meget svært, hvis ikke kommunen har et fornuftigt system, siger Jens Elmelund.

Nedprioriteret område

Mange kommuner svarer ikke på email eller svarer først efter en rum tid, fordi henvendelser pr. email er et lavt prioriteret område i mange kommuner.

Det betyder, at henvendelser ofte forsvinder i bunkerne eller ender et sted, hvor de ikke kommer videre. Det mener cand.scient.soc. og ph.d-studerende Sune Johansson, der forsker i kommunernes brug af IT.

- Svar på email-henvendelser er helt klart ikke et prioriteret område i kommunerne endnu. En del af kommunerne ved faktisk slet ikke, hvordan de skal håndtere det internt, siger han.

Statistik om kommunernes email-svarHan anbefaler, at kommunerne fremover fokuserer langt mere på anvendelsen af email som kontaktform til borgerne. En hastig og fejlfri behandling ville nemlig betyde, at flere og flere borgere ville benytte sig af muligheden, og den stigende efterspørgsel vil igen få kommunerne til løbende at ruste sig på området, hvor efter flere borgere ville benytte sig af det.

- Kommunerne burde helt klart opprioritere dem, der henvender sig pr. email. Det ville gavne både borgerne og det offentlige, hvis man kunne komme ind i en positiv spiral, siger Sune Johansson.

Fundamentalt problem

Den holdning deler Kommunernes Landsforening. Kontorchef Jens Elmelund vurderer, at en løsning af problemet kræver, at der tænkes i helt grundlæggende baner.

For at komme problemet helt til livs kræver det nemlig, at kommunerne kigger nærmere på forretningsgangene, tilrettelægningen af arbejdsprocesserne og at der bliver taget fat i en række generelle kulturelle aspekter, der gør, at mange kommuner ikke ved, hvordan de skal forholde sig til emails.

- Der er i høj grad brug for at tænke i mere fundamentale løsninger, der kan hjælpe med til at håndtere det her. Henvendelse pr. email er jo stadigt et forholdsvist nyt medie. Men der skal gøres noget. Ellers kan antallet af henvendelser pr. email blive en belastning for kommunerne, siger han.

Et ordentligt email-beredskab kommer dog ikke op at stå, hvis ikke der er politisk vilje bag. Og det kniber det ifølge Sune Johansson lidt med i øjeblikket.

- Det kræver noget politisk vilje at komme i gang. Rent teknisk har der ikke været nogen problemer med at gøre det i mange år. Det kræver blot noget vilje, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra IT- og forskningsminister Birte Weiss.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere