Microsoft retter kanonerne mod Salesforce.com

Microsoft skifter betalingsmodellen for Dynamics CRM Online 2013. I store træk lægger Microsoft sig lige op ad konkurrenten, Salesforce.com

Artikel top billede

Microsofts CRM-system, Dynamics CRM Online 2013, skal gøres mere konkurrencedygtigt særligt i forhold til Salesforce.com. Og det er højst sandsynligt grunden til, at giganten fra Redmond nu vil ændre betalingsmodellen for systemet.

Det skriver IDG News Service.

Tidligere havde CRM Online ellers kun ét prisniveau, nemlig 255 kroner (44 $) om måneden per bruger, hvorimod man med de lokalt installerede (on-premises) licenser kunne vælge mellem tre forskellige prismodeller.

Planen er nu at ændre betalingsmodellen for onlinelicenser, så brugerne har støre valgfrihed.

"Mange af vores kunder har efterspurgt flere muligheder. De vil have samme fleksibilitet for vores onlineservice," lød det fra Paco Contreras Herrera, direktør for salgspriser og licenser, på en blog.

Tre prisniveauer

Så efter den næste større opdatering af Dynamics CRM, som er planlagt til senere i år, vil online-kunderne altså kunne vælge mellem tre forskellige prisniveauer.

De tre niveauer vil henholdsvis være en Professional Edition, Basic Edition og en Essential Edition.

Desuden bliver priserne ens for på både online- og de lokalt intallerede CRM-licenser, hvilket ifølge Paco Contreras Herrera gerne skulle gøre det nemmere for kunder at sammenligne produkterne.

Men selvom Microsoft forsøger at gøre det mere flexibelt og overskueligt, vil der stadig være prisforskelle i forhold til kundens geografiske placering, ligesom at ekstra services ikke er medregnet i prisen.

På den måde ser det altså ud til, at Microsoft følger lige i hælene på Salesforce.com, som allerede tilbyder forskellige modeller for deres cloud-baserede CRM-system.

Microsoft har endvidere lagt sig på linje med Salesforce.com når det gælder den fulde CRM-pakke. Den koster nemlig lige præcis 377 kroner (65 $) per måned per bruger, hvilket sjovt nok er det, Salesforce.com også tager for sin fulde pakke.

Dog vil det ikke komme til at koste ekstra for en mobil licens, tilføjede Paco Contreras Herrera.

Microsoft har i det hele taget tænkt sig at give kunderne mange flere muligheder med Dynamics, hvilket du kan læse mere om her.

Læs også:
Microsoft: Sådan bliver fremtidens Dynamics

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Sådan vil Microsoft kapre kunder på det buldrende CRM-marked 

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S