Microsoft retter kanonerne mod Salesforce.com

Microsoft skifter betalingsmodellen for Dynamics CRM Online 2013. I store træk lægger Microsoft sig lige op ad konkurrenten, Salesforce.com

Artikel top billede

Microsofts CRM-system, Dynamics CRM Online 2013, skal gøres mere konkurrencedygtigt særligt i forhold til Salesforce.com. Og det er højst sandsynligt grunden til, at giganten fra Redmond nu vil ændre betalingsmodellen for systemet.

Det skriver IDG News Service.

Tidligere havde CRM Online ellers kun ét prisniveau, nemlig 255 kroner (44 $) om måneden per bruger, hvorimod man med de lokalt installerede (on-premises) licenser kunne vælge mellem tre forskellige prismodeller.

Planen er nu at ændre betalingsmodellen for onlinelicenser, så brugerne har støre valgfrihed.

"Mange af vores kunder har efterspurgt flere muligheder. De vil have samme fleksibilitet for vores onlineservice," lød det fra Paco Contreras Herrera, direktør for salgspriser og licenser, på en blog.

Tre prisniveauer

Så efter den næste større opdatering af Dynamics CRM, som er planlagt til senere i år, vil online-kunderne altså kunne vælge mellem tre forskellige prisniveauer.

De tre niveauer vil henholdsvis være en Professional Edition, Basic Edition og en Essential Edition.

Desuden bliver priserne ens for på både online- og de lokalt intallerede CRM-licenser, hvilket ifølge Paco Contreras Herrera gerne skulle gøre det nemmere for kunder at sammenligne produkterne.

Men selvom Microsoft forsøger at gøre det mere flexibelt og overskueligt, vil der stadig være prisforskelle i forhold til kundens geografiske placering, ligesom at ekstra services ikke er medregnet i prisen.

På den måde ser det altså ud til, at Microsoft følger lige i hælene på Salesforce.com, som allerede tilbyder forskellige modeller for deres cloud-baserede CRM-system.

Microsoft har endvidere lagt sig på linje med Salesforce.com når det gælder den fulde CRM-pakke. Den koster nemlig lige præcis 377 kroner (65 $) per måned per bruger, hvilket sjovt nok er det, Salesforce.com også tager for sin fulde pakke.

Dog vil det ikke komme til at koste ekstra for en mobil licens, tilføjede Paco Contreras Herrera.

Microsoft har i det hele taget tænkt sig at give kunderne mange flere muligheder med Dynamics, hvilket du kan læse mere om her.

Læs også:
Microsoft: Sådan bliver fremtidens Dynamics

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Sådan vil Microsoft kapre kunder på det buldrende CRM-marked 

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S