Store dele af nettrafikken forsvandt i kæmpe Google-nedbrud

Google gik i sort i flere minutter, og det kunne mærkes på nettets internettrafik og Googles egen pengepung.

Artikel top billede

At software-giganten Google har et solidt greb om internettet, fik verden et bevis på i går aftes.

For et mindre nedbrud på mellem et og fem minutter på alle Google-services fra søgemaskine til Gmail ogl YouTube betød, at internettrafikken med det samme gik 40 procent ned under sin vanlige mængde.

Det skriver Sky News Online.

Vi er afhængige af Google

GoSquared måler internettrafikken, hvilket også var tilfældet før, under og efter nedbruddet i går aftes.

Her lægger udvikler Simon Tabor ikke fingrene imellem, når han skal beskrive Googles rolle på internettet, når trafikken falder med hele 40 procent, bare fordi et softwareselskab ikke har kontakt til nettet.

"Det er kæmpestort, og det viser, hvor stor vores afhængighed er af, at Google.com er oppe," siger han til Sky News Online og fortsætter:

"Det bør også bemærkes, at sidevisninger efterfølgende steg kraftigt, da brugerne formåede at nå deres destinationer."

Google fåmælt om episoden

Sky News Online skriver, at Google lagde følgende besked ud på at sit Google Apps Dashboard:

"Vi er bekendt med et problem med Gmail, der berører en betydelig mængde af brugere. De berørte brugere har mulighed for adgang til Gmail, men de vil se en masse fejlmeddelelser og/eller anden uventet opførsel," lød beskeden fra Google.

En senere besked beskrev mellem 15:51 og 15:52 PDT (ni timer efter det danske klokkeslæt, red.), at mellem halvdelen og 70 procent af forespørgslerne til Google blev besvaret med fejlbeskeder.

"Servicen var hovedsageligt genoprettet et minut senere, og det hele genoprettet efter fire minutter."

Google ønskede ikke at kommentere yderligere på nedbruddet, ifølge Sky News Online.

Dyre minutter

Chefstrateg Phil Dearson fra det digitale reklamebureau Tribal Worldwide anslår, at på grund af de få minutters nedbrud står Google til at miste omkring 2,8 millioner kroner.

"Dette er helt uden fortilfælde, jeg har i hvert fald aldrig hørt om noget lignende før," siger Phil Dearson til Sky News Online.

Han forklarer, at forskellige Google-services er gået ned før, men det er aldrig sket på samme tid.

Allerede på nuværende tidspunkt er gættekonkurrencen om, hvordan hele Google infrastruktur kunne gå i sort på én gang, godt i gang.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Beredskabsstyrelsen

    IT-assistent Mediecenter Tinglev

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S