Apple får tæv af billige bambus-computere

Apples position er presset af massevis af små og billige producenter.

Artikel top billede

Apples markedsandel på det kinesiske tablet-marked styrtdykker.

I året andets kvartal faldt markedsandelen for iPad-computeren således fra mere end 50 procent i de foregående kvartaler til 'blot' 28 procent med i alt halvanden million solgte eksemplarer.

Tidligere har tallet ligget stabilt på over tre millioner solgte computere i kvartalet.

Apple er fortsat den største leverandør af tablet-computere i Kina, men positionen er under voldsomt pres.

Ukendte kinesiske producenter

Det store fald i markedsandel skyldes øget pres fra billige Android-baserede tablet-computere, som er produceret af relativt ukendte, kinesiske producenter.

Således er 46 procent af alle solgte tablet-computere i Kina i andet kvartal produceret af en stor og meget broget gruppe af små producenter, som tidligere har stået for under én procent af salget.

IDC-analytiker Dickie Chang peger dog over for Computerworlds amerikanske nyhedsbureau på, at Apple formodentlig er i gang med at rydde op i iPad-lagrene for at gøre plads til de nye modeller, der ventes lanceret senere på året.

Samsung er Kinas næststørste tablet-leverandør med en markedsandel på 11 procent, mens Lenovo sidder på otte procent.

Stærkt stigende efterspørgsel

Ifølge IDC har der i de seneste måneder været stærkt stigende efterspørgsel på prisbillige Android-baserede tablet-computere fra forskellige kinesiske producenter.

"De kinesiske forbrugere bliver mere og mere fortrolige med tablet-formatet, og de har kig på modellerne fra små "white box"-producenter, hvor prisen er meget lav," siger Dickie Chang til Computerworlds nyhedsbureau.

Blandt disse er eksempelvis Android-tablets fra kinesiske Onda, hvor priserne for en tablet-computer med quad-core processor, otte-tommer skærm og kamera på fem megapixel begynder ved 650 kroner.

Rigtigt skidt for Microsoft

Ifølge IDC sidder Microsoft på under én procent af det kinesiske tablet-marked, hvor selskabet ellers sælger både Surface RT og Surface Pro.

Selskabet solgte i andet kvartal blot 37.000 eksemplarer i Kina.

"Surface Pro er for dyr," siger Dickie Chang om Microsofts tablet-computer, der i billigste udgave koster 5.300 kroner i Kina.

"Til den pris forventer forbrugerne den ultimative bruger-oplevelse, så det er enten brugeroplevelsen eller prisen, der bremser salget af Surface Pro," siger Dickie Chang.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S