Facebook vil rulle internet ud til milliarder af mennesker

Facebook vil sammen med blandt andet Nokia og Samsung sørge for, at der bliver udrullet internet til milliarder af mennesker.

Artikel top billede

Facebook og seks andre teknologiselskaber går sammen i et projekt, der sigter efter at rulle internet ud til flere milliarder mennesker.

Sammen med Nokia, Samsung, Ericsson, MediaTek, Opera og Qualcomm vil Facebook i sammenslutningen Internet.org udvikle projekter, dele viden og arbejde sammen med forskellige regeringer.

Det skal ske med henblik på at udrulle mobilt internet til de to tredjedele af verdens befolkning, der i dag ikke har internet.

Flere tiltag

Omkring 2,7 milliarder mennesker - cirka en tredjedel af verdens befolkning - har i dag internet-adgang.

Ifølge Facebook stiger antallet med mindre end ni procent om året, hvilket er så lidt, at der er behov for ekstraordinære tiltag.

Også andre store teknologiselskaber er i gang med projekter, der skal sætte nyt skub i internet-penetrationen i verden. De tæller blandt andet Google og Microsoft.

Selskaberne er selvsagt interesserede i at udvide internet-penetrationen i verden, da det vil kunne sikre selskaberne mange hundrede millioner nye kunder.

Tv-frekvenser

Microsoft samarbejder eksempelvis med den kenyanske regering samt forskellige lokale internet-firmaer om at udrulle bredbånd i Kenya ved hjælp af solcelle-drevne basestationer og trådløse tv-frekvenser.

Samme model sigter Facebook efter.

På topchef Mark Zuckerbergs egen Facebook-profil skriver han, at det i dag koster 'milliarder af dollar' at leje frekvensområder af staterne.

"Og disse omkostninger bliver sendt videre til forbrugerne," skriver han.

"Facebook har i de seneste år investeret mere end en milliard dollar i at forbinde folk i udviklingslande med hinanden, og vi planlægger at gøre mere," skriver han.

Centralt i den nye plan vil være målet om at nedbringe den samlede pris for en internet-forbindelse.

Det skal blandt andet ske via billige mobiltelefoner samt tæt samarbejde med mobil-operatørerne, hedder det.

Facebook og de øvrige selskaber vil desuden forsøge at nedbringe dataforbruget ved hjælp af apps og forskellige værktøjer til data-komprimering samt systemer til at forbedre data-cache.

Læs mere på Internet.org..

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S