Microsoft køber Nokia

Opdateret: Microsoft er klar til at købe Nokias mobilforretning. Stephen Elop er færdig som administrerende direktør i Nokia.

Artikel top billede

Amerikanske Microsoft meddeler, at selskabet er klar til at købe finske Nokia. 

De to selskaber har i de seneste år haft et tæt samarbejde om Windows Phone, men snart kan det være slut med Nokia som et selvstændigt selskab.

Microsoft vil betale 3,79 milliarder euro for Nokias Devices & Services-forretning og yderligere 1,65 milliarder euro for at licensere Nokias mange patenter.

Den totalte pris på 5,44 milliarder euro, hvilket svarer til omkring 40,6 milliarder kroner.

Det ventes, at det endelig opkøb kan være på plads i første kvartal 2014, skriver Microsoft i en pressemeddelse.

"Det er et stort skridt ind i fremtiden - en win-win for medarbejdere, aktionærer og forbrugere," udtaler Microsoft-boss Steve Ballmer.

Stephen Elop færdig som direktør

Direktør i Nokia, Stephen Elop, har en fortid fra Microsofts Business Division - og er i øvrigt nævnt som en af de mulige kandidater til at tage over efter Steve Ballmer, når han stopper som direktør om et års tid.

Men ifølge meddelelsen fra Microsoft stopper Stephen Elop nu som president og CEO i Nokia og bliver i stedet Nokia executive vice president of Devices & Services.

"Det er et stort skridt ind i fremtiden - en win-win for medarbejdere, aktionærer og forbrugere"

"Ved at bygge på vores fantastiske partnerskab kan vi nu bringe det bedste fra Microsofts software-udvikling sammen med den bedste produktudvikling fra Nokia med pris-vindende design og globalt salg, marketing og produktion," udtaler Elop.

I stedet for Stephen Elop indtager Risto Siilasmaa, der er formand for Nokias bestyrelse, nu posten som midlertidig administrerende direktør i hovedkvarteret i Espoo.

"For Nokia er det her en vigtig genopfindelse og fra en finansielt stærk position, hvorfra vi kan skrive det næste kapitel," siger Risto Siilasmaa.

Her er baggrunden for opkøbet

Det var i februar 2011, at Microsoft og Nokia besluttede sig for at køre parløb omkring Windows Phone.

Nokia var på det tidspunkt midt i en dyb krise, hvor selskabets Symbian-platform havde oplevet dramatiske fald i markedsandelene.

Microsoft stod samtidig klar med sit nye Windows Phone og havde brug for en hardware-partner, der kunne hjælpe med at øge markedsandelen for denne platform.

Det har dog vist sig lettere sagt end gjort, og i den seneste opgørelse fra analysehuset IDC ligger Windows Phone på en beskeden markedsandel på 3,7 procent på verdensplan.

Googles Android-platform har til sammenligning mere end 79 procent af markedet.

Derfor har det længe været tydeligt, at der skulle ske noget, og et Microsoft-køb af Nokia har der floreret rygter om i flere år.

Nu er det så officielt, at Microsoft køber det finske selskab, der engang var kongen af mobilindustrien, men i dag befinder sig i en mere ydmyg position i skyggen af producenter som Apple, Samsung og HTC.

Ville kun satse på Windows

Computerworld interviewede i november sidste år Stephen Elop og spurgte dengang, om han - i lyset af Windows Phones beskedne markedsandele - ikke ville vælge Android, hvis han kunne skrue tiden tilbage?

"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville havde valgt Android - er et ord: Differentiering," svarede Stephen Elop blandt andet.

Vi spurgte dog efterfølgende også læserne af Computerworld, om de mente, at Nokia skal producere telefoner med Android?

Der blev afgivet 1.646 stemmer. 38 procent mente, at Nokia skal holde fast i Windows Phone, mens 34 procent mente, at Nokia også skal producere Android-telefoner. 14 procent mente desuden, at Nokia helt skal droppe Windows Phone og i stedet satse på Android.

Men Nokia har altså valgt at satse fuldt ud på Windows Phone, og det er formentlig også den primære forklaring på, at finnerne nu får en ny ejer i form af Microsoft - de to selskabers mobile skæbne er simpelthen smeltet sammen i en grad, så det ikke giver mening at køre med to adskilte forretninger. 

Nokias røde tal

I det seneste årsregnskab var Nokias årelange krise fortsat ganske tydelig.

Således solgte Nokia 55 procent færre smartphones i 2012 end i 2011, så man landede på i alt 35 millioner enheder i 2012.

Samtidig faldt salget af mobiltelefoner også med 12 procent til 300 millioner enheder.

Nokias omsætning faldt med 30 procent fra 2011 til 2012 til omkring 225 milliarder kroner, og selskabet endte ud med et underskud på omkring 17 milliarder kroner.

Læs hele historien om Nokias fald fra tinderne og kampen for et comeback her

Læs også:

Derfor vil Microsoft købe Nokia: Her er grunden

Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Styrelsen For It og Læring

    Product Owner til samfundsvigtige it-løsninger

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S