Sådan gør du sociale medier til din salgskanal

Digital markedsføring og salg via Facebook, Twitter eller blogs er et yderst potent værktøj. Men social stiller helt nye krav til virksomheden og til metoder. Her giver Adobes social-guru sit bud på, hvordan den ged barberes.

Interview: Med den lyse hud, den lyserøde hanekam og et par meget stramme jeans adskiller Marc Blinder sig fra mængden, der ellers er ganske afslappet klædt.

Men man skal ikke lade sig snyde af udseendet, for hans opgave er stadig at fortælle kunderne, hvordan de får langet så mange varer over disken som muligt. 

Hans speciale er at lægge strategier for, hvordan man bringer forretningen ud på sociale medier, og han er en af de pinger, som Adobe har fløjet til København for at slå et slag for virksomhedens digitale marketingsløsning, der i dag står for godt en fjerdedel af omsætningen i firmaet, der nok er mest kendt for billedbehandlingsprogrammet Photoshop.

De voksne må ikke blive bange
En af Marc Blinder pointer er, at man ikke skal frygte de sociale medier, på trods af, at hverken medierne eller brugerne kan styres. 

Sociale medier er helt uden for producentens kontrol, og man kan lynhurtigt blive ramt af en 'hadekampagne', hvis tingene ikke lige falder i brugernes smag. Er det ikke en usikker grund, man bevæger sig ud på, når man vil benytte de sociale medier som salgskanal? 

"Det er helt korrekt. Brugerne vil deltage aktivt og fortælle præcis, hvad de mener. Det betyder, at virksomheden skal være parat til at lytte og til at bevæge sig. Er man ikke det, så skal man nok ikke vælge de sociale medier," fortæller Marc Blinder.

"Men hvis man er klar, og når man indgår i en dialog med sine kunder, så rykker tingene på to fronter, og så sker der virkelig noget." 

Som bruger af de sociale medier kan man blive godt og grundigt irriteret over den kommercielle indblanding. Ser du ikke den situation som et potentielt problem for virksomhederne. 

"Nej, det mener jeg slet ikke. Brugerne har jo netop en stor del af magten, og derfor kan de sige til og fra. Men pointen om, at brugerne vælger ting fra, hvis de er utilfredse, er helt reel. Derfor skal virksomhederne gå ind i en dialog, der er alvorlig, ærlig og troværdig over for brugerne. Gør man ikke det, kan det give bagslag, så det er man tvunget til."

Analyse-tiden
Adobe-manden vurderer, at social er på vej ind i en langt mere analyse-funderet tid.

"I dag handler social mest om dialog. Men de salgsmetoder vi vil se i fremtiden, er langt mere præget af analyse. Analyse af ord, sætninger, videoindhold og alt mulig andet. Det handler eksempelvis om at spotte trends og nye fænomener, der hele tiden dukker op på nettet. Det kan være en ny motions-dille, som dukker frem. Det handler om at finde den hurtigt og få rettet sit varesortiment i den nye retning."

Hvorfor skal virksomheden overhovedet flytte sig ud på de sociale medier. Det kræver meget tid, og så er der en risiko for, at man fejler totalt?

"Der er også store muligheder. 25 procent af al den tid, som folk bruger på nettet, bruges på sociale medier. Desuden er 92 procent klar til at tage mod råd og anbefalinger fra de andre brugere, når der skal tages en købsbeslutning. Det er et potent marked."

"Et af de elementer, som virksomheder skal blive langt bedre til er struktur. Struktur i indsamlingen af data og trends, hvor tingene sker geografisk eller sproget. Desuden skal man også tænke struktur i sin kommunikation, så man holder styr på sine publiceringer, og man skal holde skarp justits med den dialog, man er indgået i." 

Hvor modne er de sociale medier, og hvor længe holder de i den udgave, som vi ser i øjeblikket? 

"Alt har en levetid, men i øjeblikket ser det ret stabilt ud. Vi er, sådan lidt populært sagt, ved at ændre social fra at være en øde ø til at blive en del af markedsføringen."

Læs også:
Digital markedsføring: 5 håndfaste tips til at komme ud over rampen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2021

Gennem målrettede opkøb og egenudvikling tilbyder SAP i dag en produktpalette, der blandt andet omfatter avancerede analyseredskaber, HR-systemer og helt- eller delvist cloud-baserede løsninger. Få muligheden for at møde erfarne it-folk, der kan hjælpe dig videre på din SAP-rejse.

13. april 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere






Premium
NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark
Interview: I løbet af 2020 har det NNIT-ejede Scales lukket sine datterselskaber i Norge og Sverige. I stedet fokuserer ERP-selskabet udelukkende på Danmark de næste par år, forklarer, forklarer CEO Hasse Bergman. Se her, hvorfor selskabet har afviklet de to nordiske enheder.
Computerworld
Sundhed.dk er klar med vaccinepas: Sådan finder du det
Regeringen har sendt et digitalt coronapas i udbud, men allerede nu kan du få adgang til et digitalt vaccinepas, der dokumenterer din vaccinationsstatus.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.