De næste teknologi-bomber på vej: Verden venter i spænding

ComputerViews: Vi venter i spænding på kommende teknologi-lanceringer så stærke, at de vil definere nye markeder og skabe helt nye kategorier. Apple og Microsoft var engang mestre i det. Hvem bliver de næste?

Artikel top billede

ComputerViews: Er der én ting, som alverdens teknologi-firmaers R&D-afdelinger drømmer om, er det den næste store disruptive bombe - den nye teknologi, der rammer så præcist på et uforløst gigant-behov, at det definerer helt nye markeder og helt nye produktkategorier.

Den teknologiske udvikling har gennem årene været drevet frem af disruptive frembringelser, og sådan vil det blive ved med at være. Inden for få år vil vi se nye produkter vælte verden. Vi aner bare ikke, hvad det kan blive.

Men vi ved, at teknologi-branchen og dens brugere er sultne og åbne og altid på jagt efter nyere, smartere og skarpere produkter, der på bare en eller anden måde kan sikre en edge i forhold til andre. Og det er denne vilde innovation og intense jagt på storhed og opfindelser med potentiale til at ændre verden, der er kernen i den hakkende, disruptive cyklus, som frembringer nye markeder og lægger gamle i graven. 

Det er ikke lang tid siden, at jeg hørte det nævnt, at netop den disruptive udviklings-tendens i teknologibranchen kan blive Microsofts redning, efter at selskabet er blevet kørt helt bag af dansen af Apple og Google på det i dag ekstremt vigtige smartphone-marked. 

Underforstået: Som smartphone-markedet ser ud i dag, kan Microsoft egentlig godt opgive at komme på omgangshøjde med sine to rivaler, der har sikret sig et enormt forspring - om det er så er med eller uden skamskudte Nokia.

Men pointen er, lød det, at markedet pludselig vil blive rykket og brækket rundt af en ny frembringelse af disruptiv karakter.

Alting vil lige pludselig forandre sig igen. Og det kan blive Microsofts chance for at igen at komme helt frem i forreste geled blandt teknologi-branchens innovative bannerførere.

Momentum og enorme rigdomme

Kendetegnende er det, at de disruptive produkter er præget af et (for deres samtid) perfekt og optimalt design, ligesom de ofte har sikret deres ophavsmænd rigdom og momentum nok til i mange år efter produkternes opdukken at være toneangivende.

For de største eksempler gælder det også, at konkurrenterne kun sjældent (eller aldrig) er i stand til at nå på omgangshøjde med dem på det pågældende område.

De er i stedet nødt til enten at affinde sig med positionen som anden-violin eller at selv forsøge sig at udvikle nye innovative teknologier med mulighed for at skabe disruptiv effekt.

Mange af verdens i dag absolut førende it-firmaer bygger på lanceringen af denne type 'teknologi-bomber,' der har ramt så godt plet, at de på meget kort tid har tvunget hele markedet i en ny retning med de øvrige producenter halsende efter - og efterladt gamle markeder som rygende ruiner i løbet af kort tid.

Lad os tage et kig på tidligere eksempler på disruptive bomber.

Microsofts enorme succes

Windows - og Office

Microsofts lancering af styresystemet Windows 1.0 i 1985 kom på alle måder til at definere kursen for udviklingen af computer-software og kom til at udgøre fundamentet under Microsofts hastige succes-ridt til at blive et af verdens mest indflydelsesrige og lukrative selskaber.

Ideen med at styre en computer ved via en mus at flytte en cursor til et punkt på skærmen og klikke på det bliver i dag anvendt af alle producenter.

Hertil kom, at Microsoft i systemet havde indbygget en række funktioner, der fortsat anvendes i dag, som for eksempel Paint, Notepad, Calculator og en kalender-funktion med ur.

Windows er selvfølgelig siden blevet løbende udviklet, og Microsoft fik med opfindelsen - samt den forretningsmæssige udnyttelse af den - skabt så stort et forspring, at selskabet i dag - næsten 30 år senere - praktisk taget ingen konkurrenter har på området med en fortsat markedsandel på mere end 90 procent.

Office

Microsoft gentog det disruptive kunststykke med lanceringen af Microsoft Office i 1989, der kom til at definere den måde, som kontor-programmer udformes på - også i dag, hvor flere konkurrenter har lignende produkter på markedet med funktioner, der ligner Office-funktionerne til forveksling.

Analysehuset Forbes vurderer, at Office med en global markedsandel på omkring 95 procent er Microsofts største guldkalv med en gigantisk profit-margin på 60 procent.

Ifølge Gartner vil gratis alternativer som Google Docs og Open Office dog gradvist kunne 'udhule' Microsofts dominans på markedet til en andel på 'blot' 90 procent i 2020.

Apple gjorde det igen og igen og igen

iPod, iPhone, iPad

Apple har om nogen sat sit præg på den teknologiske udvikling i de seneste 10 år med lanceringen af hele tre produkter med disruptiv effekt, som hver gang har fået hele teknologi-branchen til at ændre kurs.

Det er ikke mange år siden, at ingen af os havde hørt om en smartphone.

Det ændrede sig i 2007, da Apple lancerede den første iPhone, der omgående blev en gigantisk succes, som kom til at definere smartphonens udseende og funktionalitet, som diverse konkurrenter i dag i stor stil har taget til sig.

Tidligere havde Apple lanceret musikafspilleren iPod, der sammen med musikafspilleren iTunes kom til at sætte kursen for fremtidens digitale musik-marked.

Senere kom tablet-computeren iPad, der straks fik en sværm af konkurrenter til at lancere lignende produkter.

Siden den berømte Steve Jobs' død i oktober 2011 har det haltet med nye, banebrydende innovationer fra Apple, der ikke siden iPad'en har lanceret produkter, som ikke har været videreudviklinger af eksisterende produkter.

Til gengæld har Apple for længst fået rullet et tonstungt momentum i gang, som kan holde selskabet kørende i årevis med blot mindre opdateringer og ændringer i farver og funktioner på iPhonen - en ting, som selskabet da også tydeligvis satser på.

Der er mange flere eksempler. De tæller også Google og Facebook, der med lanceringen af deres første produkter, som i dag stadig er deres fundament, ramte en enorm efterspørgsel, der gjorde, at de definerede, hvordan henholdsvis søgemaskiner og sociale medier skal fungere.

Vi venter stadig i spænding på fremtidens nye teknologier. Historien har vist, at de helt sikkert på nærmest ingen tid vil forandre både verden og vores hverdag og den måde, som vi arbejder og opfører os på.

Men hvordan det kommer til at ske, ved vi først, når teknologien pludselig er der og bare passer perfekt ind i vores hverdag.

Ambitionen om at skabe denne teknologi er motoren, der driver al innovation.

Det næste nye - en gamechanger er på vej

I dag ser vi fortsat nye teknologiske trends, der sætter kursen for teknologi-brugen i de kommende år, og som alle seriøse spillere er nødt til at tage til sig i en eller anden udstrækning - hvis de da har planer om at spille med i fremtiden.

Det gælder eksempelvis cloud computing og mobility, der imidlertid er defineret af en række relativt langsomt udviklende produkt-områder.

Historien viser, at der inden for de kommende år vil dukke mindst én fundamentalt forandrende ny teknologi op på markedet, som vil blive motoren under skabelsen af enorme rigdomme for opfinderne samt under udviklingen af helt nye produkt-kategorier.

Skal man se på historien, skal dette nye produkt være relativt enkelt i både design og brug. Det skal være godt tænkt, som man siger. Være perfekt til blot én ting.

Ret meget mere ved vi ikke, før dette nye produkt er her og pludselig tager fart som lyn og torden. Ganske som de øvrige produkter, der har defineret kursen for it-verdenen i de seneste 30 år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job