Læs din digital post - og undgå at få klippet pladerne på bilen

Fremover skal du kigge langt efter indkaldelsen til bilsyn i din postkasse i indkørslen. Ny kampagne skal sikre, at du ikke får klippet pladerne og undgår en bøde.

Artikel top billede

Er du ejer af et køretøj i den lidt ældre klasse, skal modellen til periodisk syn hvert andet år.

Det er Trafikstyrelsen, der sender påmindelsen ud om det lovpligtige syn, hvor køretøjet gennemgås og kontrolleres for fejl.

Den indkaldelse er tidligere blevet rundbåret af postmand Per, men nu skal det være slut med fysisk berøring af indkaldelserne.

Fra september i år vil brevene være ledsaget af et indstik, der opfordrer brugerne til at tilmelde sig Digital Post enten på e-boks.dk eller borger.dk, sådan at vi fremover modtager synsindkaldelser digitalt.

Med to år mellem hvert syn er den aktuelle synsindkaldelse i papirform sandsynligvis den sidste af slagsen, bilejerne modtager, oplyser Digitaliseringsstyrelsen.

Tiltaget skyldes den nye Lov om Offentlig Digital Post, der træder i kraft den 1. november 2014. Den vil gøre langt hovedparten af skriverierne med myndigheder, herunder altså bilsyn, digital.

Auto-digitaliseringen er god i gang

Der er allerede mange, der har valgt den digitale platform.

Indtil videre har mellem 25 og 30 procent af Danmarks 2,2 millioner bilejere nemlig valgt at modtage deres synsindkaldelser digitalt. Det viser tal fra Trafikstyrelsen.

Men der er altså stadig 1,7 millioner danskere, som mangler.

I overgangsperioden vil der i forbindelse med de digitale synsindkaldelser blive udsendt en ekstra huske-mail, hvis brugeren ikke har åbnet synsindkaldelsen inden 28 dage.

Hos FDM ser man positivt på, at informationskampagnen for digitale synsindkaldelser sætter fokus på den ekstra mail.

"Der forestår et massiv oplysningsarbejde for myndighederne i forbindelse med, at man vælger at gøre brug af digitale indkaldelser til bilsyn, da de fleste bilejere er vant til at få indkaldelsen med brev. Derfor er det også positivt, at man i overgangsfasen stadig sender en påmindelse både elektronisk og med brev, før bilejeren får en bøde," siger Per Alkestrup, afdelingschef i FDM's tekniske og juridiske rådgivning.

Læs også:
Vupti: Helt simpelt it-trick kan redde digital post fra kaos

Derfor truer kaos før indførelsen af digital post

Derfor bliver din digitale post forsinket i flere timer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S