Vupti: Helt simpelt it-trick kan redde digital post fra kaos

Opgør med historiske metodefejl og pragmatiske løsninger kunne være løftestangen til at få det kriseramte digital post-projekt på ret kurs igen. Men sådan bliver det næppe.

Artikel top billede

Inden længe truer et sandt digitaliseringskaos, når 651.000 danske virksomheder skal kommunikere med offentlige myndigheder via digital post.

For hverken myndigheder eller virksomhederne er tæt på at være klar til premieren, som finder sted 1. november - altså om halvanden måneds tid.

Efter at have læst om, hvordan den offentlige sektor vil gribe sin del an med at komme på plads til tiden, har ph.d.-studerende Jesper Bull Berger med flere undersøgelser omkring digital post-forsinkelser på cv'et, skrevet til Computerworld med en vis forundring over det offentliges tilgang til kæmpe-projektet.

Fra grøn til rød

Han forklarer blandt andet, at ved eDag3-startskuddet til modtagelse af digital post tilbage i 2010, anvendte den daværende Økonomistyrelsen en klarmeldingsoversigt, hvor man online kunne se ud fra farvekoderne rød, gul og grøn, hvor langt de enkelte myndigheder var nået med digital post.

"Omkring eDag3 var langt de fleste myndigheder grønne," fortæller forskeren, som derfor mener, at man godt kan stille spørgsmålstegn ved den daværende metode, der viste, at mange myndigheder dengang kunne modtage digital post, men så siden åbenbart er faldet af på den.

I sin forbløffelse over fodslæberiet i den offentlige sektors indsats med indførelsen af digital post, foreslår Jesper Bull Berger ved Roskilde Universitet, at det offentlige gentager hans forsøg ved at kontakte myndigheder og se, hvem der ikke svarer og derefter følge op på at få gjort disse myndigheder klar.

"Dette vil være en meget mere realistisk klarmeldingstest og sandsynligvis meget mindre ressourcekrævende at foretage end at bede myndighederne besvare et spørgeskema."

"Herudover vil jeg anbefale, at man gør det fra virk.dk, så man får testet paratheden i forhold til virksomheder. Vi har kun tjekket i forhold til borgerhenvendelser. Det er jo muligt, at der gemmer sig nye udfordringer på virksomhedssdelen," foreslår Jesper Bull Berger.

Fastholder plan med spørgeskema

Men sådan spiller klaveret ikke hos Digitaliseringsstyrelsen.

For på kritikken af tidligere undersøgelser, hvor alle grønne lamper lyste for tre år siden, svarer Lone Berglykke, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, på følgende måde:

Derfor dropper styrelse ideen

"Forskellen mellem dengang og nu kan skyldes mange ting, men teknisk har der i forbindelse med regeringsomlægningen (efter folketingsvalget i 2011, red.) været en del myndigheder, der har fået nye navne og derfor også ændret mailadresser. Samtidig kan mange organisatoriske ting have ændret sig siden 2010," siger hun.

I styrelsen holder man også fast ved sin oprindelige plan med et udsende et klarmeldingsskema til alle myndigheder - og ikke kun til dem, der ifølge tidligere undersøgelser, stadig manglede at kunne besvare digital post-henvendelser, som Jesper Bull Berger ellers foreslår.

"Vi går ikke ud og gentager forskernes undersøgelse. I stedet graver vi et spadestik dybere og spørger alle myndigheder, om de er klar til digital post," lyder det fra kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen.

Ville de ikke være nemmere, hurtigere og sågar billigere kun at kontakte de myndigheder, som ikke er klar frem for også at kræve svar fra myndigheder, som har styr på digital post?

"Vi vil gerne kontakte alle for en god ordens skyld. Med vores klarmeldingsskemaer vil vi i hvert fald få det fulde overblik over, hvem der er klar, og hvem der ikke er," svarer Lone Berglykke.

Er ikke det gode eksempel

Hun forklarer, at myndighederne i spørgeskemaet blandt andet skal svare på, om de kan modtage digital post.

Derudover skal de også besvare spørgsmål om, hvorvidt de har sikret sig arbejdsgange til at håndtere digital post, og om de har sikret sig den tekniske integration mellem deres nuværende mailklienter og digital post.

"Hvis de ikke er klar, så skal de forklare sig," siger Lone Berglykke.

Hvad kan de forklare, som kan retfærdiggøre tre års forsinkelse?

"De skal ikke retfærdiggøre noget, men nu handler det om at finde ud af, hvem vi mangler og få dem gjort klar så hurtigt som muligt."

Burde det offentlige ikke gå forrest som det gode eksempel i denne proces med at omstille kommunikationen mellem borgere, virksomheder og den offentlige sektor til digital post ved selv at være parat til tiden?

"Jo, det forsøger vi også at gøre, men det offentlige er altså ikke det gode eksempel i denne sag."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job