Super simpelt it-system styrer forsvarets enorme indkøbsseddel

Den overordnede styring af underbukser, helikopterdele og kampvogne foregår i det samme it-system, når forsvaret køber ind. Her er den it, der prioriterer en af Danmarks største indkøbslister.

Artikel top billede

Når danske soldater skal i krig, er det helt afgørende, at patroner, kampvogne, underbukser, feltrationer og alt andet grej er på rette sted på det rette tidspunkt.

Den livsvigtige opgave løser Forsvarets Materieltjeneste i Ballerup.

"Vi er forsvarets indkøbsvirksomhed for alt materiel, og vi køber for mellem seks og syv milliarder kroner om året. Det er både skibe, fly, kampvogne og underbukser. Styringen af alle disse indkøb kalder vi for porteføljestyring," fortæller Thomas Nymand Bork, oberstløjtnant og chef for porteføljekontoret i Forsvarets Materielstyrelse.

It-systemet, der ligger bag, skal skabe et samlet overblik over alle disse indkøb, så medarbejderne i forsvaret er i stand til at prioritere.

"Det handler om at vægte mellem de forskellige anskaffelser, fastslå hvornår de skal gennemføres, og hvor mange penge, der skal bruges på de enkelte sager," fortæller han til Computerworld.

"Det handler om at planlægge en indkøbsplan for seks til syv milliarder kroner."

It-løsningen er baseret på Microsofts Access, og for forsvaret er den forretningskritisk i forhold til at optimere porteføljestyringen og dokumentere beslutninger, fremdrift og økonomi.

"Økonomistyringen kører vi i SAP, men den ikke-finansielle ledelsesinformation, det vil sige den styring, der omhandler anskaffelser, afvikles i Access-systemet. Men SAP-driften er afspejlet i systemet, da vi skal dokumentere, hvad pengene bliver brugt til," siger Thomas Nymand Bork.

"På den måde får vi bedst overblik over de forskellige processer."

Sidste år blev der foretaget 100.000 indkøb, der hver især kan bestå af store mængder materiel. 

Udstyr til Afghanistan 
Access systemet er blandt andet valgt, fordi det er et standardprodukt.

"Det er enkelt at gå til og kræver ikke en tung uddannelse af vores medarbejdere. Man er hurtigt i gang."

Ud over styring af indkøb bliver der ligeledes regnet på risikostyringen.

"Alle vores store anskaffelser vurderes ud fra de risici, vi ønsker at forudse. Her regner vi på, hvad konsekvenserne er hvis en uønsket situation eller et uheld indtræder. Konsekvenserne placerer vi så i et risikolandskab, der giver forskellige handlingsmønstre i forhold til de forskellige situationer."

Et helt konkret eksempel på risikoberegning porteføljestyringsværktøjet er forsyninger til udsendte soldater.

"Ofte handler det om en tidsmæssig risiko. Hvis vi har et behov for at sende udstyr til Afghanistan til styrker i en international operation, så er tidsfaktoren et kritisk punkt. En risikofaktor kan således knyttes til, hvor stor risikoen er for, at tidsfaktoren bliver overskredet," forklarer Thomas Nymand Bork.

Men der er mange forskellige parametre, der skal tages i betragtning.

"Et andet eksempel er, hvis vi skal skaffe nogle avancerede dele til en helikopter. Her er en række spørgsmål som: Findes de på markedet, skal de ny-udvikles eller skal de transporteres til bestemte områder. Alle disse elementer kalkulerer vi i systemet."

Det, der kommer ud af systemet, er ikke et matematisk regnestykke med ét facit, men et grundlag for en vurdering for hvor sandsynligt, det er, at en hændelse optræder, fortæller han.

Springer over i køen

Når der er fastlagt risici i forbindelse med et indkøb, prioriteres medarbejdernes tid i forhold til den. 

"Hvis der er stor sandsynlighed for, at tidsrammen eksempelvis ikke kan holde, så prioriterer vi det indkøb. Kort fortalt springer vi over i køen og bringer det frem til kassen," siger oberstløjtnanten.

"Hvis noget har en stor konsekvens og en høj sandsynlighed for 'uheld', så lægger vi fokus på den bestilling, så vi kan imødegå problemerne."

Energien blandt de godt 800 ansatte i Materielstyrelsen i Ballerup bliver således lagt i de sager, der er højest prioriteret.
 
Forsvaret har faktisk planlagt de næste 15 års indkøb i systemet.

"Den plan justeres naturligvis i takt med, at vi påvirkes af den virkelige verden, politiske godkendelse eller manglende leverancer," lyder det fra chefen for porteføljekontoret i Forsvarets Materielstyrelse.

Læs også:
Sådan gik det: Fra hacker til topdirektør i sikkerhedsbranchen

It-giganter har kæmpeansvar når cyberkrigen rammer Danmark

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S