Artikel top billede

Dansk direktør: Derfor er vi nødt til at fyre syv procent af vores folk

Interview: Administrerende Fujitsu-direktør Peter Krogsgaard fyrer syv procent af de ansatte i sin virksomhed. Se her hvorfor det er nødvendigt.

Interview: Den danske it-kæmpe Fujitsu fyrede torsdag syv procent af sin samlede medarbejderstab på i alt omkring 300 mand, hvilket du kan læse mere om her.

"Det er en ærgerlig dag, og det er jo ikke en beslutning, som jeg tager let, men vi er nødt til at right size virksomheden. Det er rettidig omhu i et presset marked," siger administrerende direktør Peter Krogsgaard til Computerworld.

Fyringerne rammer ifølge ham bredt i organisationen - men med det snit, at virksomheden ifølge ham 'gør mere' de steder, hvor forretningen lykkes mindst godt.

"Vi går ind og foretager disse tilpasninger for at være sikker på at kunne levere i et meget konkurrencepræget marked. Vi vinder gode andele på bestemte områder, mens det på andre områder ser presset ud," siger han.

Store forandringer på markedet

Peter Krogsgaard peger på, at it-markedet for tiden er præget af meget kraftige og hurtige omvæltninger.

"Vi er i en branche i evig forandring, og forandringerne sker for tiden hurtigere og er meget større end nogensinde før. Dynamikken er ændret. Forandringshastigheden er større," siger han.

Det betyder ifølge ham, at Fujitsu opfører sig mere agilt end tidligere, når det gælder skalering og tilpasning af organisationen.

Det vil sige, at virksomheden er hurtigere til at fyre folk end tidligere.

"Men omvendt er vi også meget hurtigere til at tage nye folk ombord, når det situationen igen ændrer sig," siger Peter Krogsgaard.

Underskud sidste år

Fujitsu kom sidste år ud med et underskud på 9,3 millioner kroner før skat.

Det udsprang dels af investeringer i datacentre, dels i udflytning af en række opgaver til Rusland, hvilket du kan læse mere om her.

Dette underskud har dog intet at gøre med den nuværende situation, fortæller Peter Krogsgaard.

Kunder skubber investeringerne igen og igen

I stedet skyldes den nuværende situation, at pengene sidder bedre fast i lommerne på kunderne end forventet.

"På bestemte områder er der gode kunder, der gerne vil ind hos os, men andre steder oplever vi, at beslutningen om at investere hele tiden bliver skubbet en måned eller et kvartal," siger Peter Krogsgaard.

"Og når indtægterne skubber sig, må vi rette på vores omkostninger og tilpasse organisationen," siger han.

Pres på marginer

Direktøren fortæller, at Fujitsu for tiden oplever pres på marginerne, når selskabet gentegner kontrakter.

"Med nogle kontrakter oplever vi, at vores kunder er pressede. Og så bliver vi det per definition også, og det betyder, at vores cost skal være lavere. Det handler jo om at finde det snit, hvor vi effektiviserer hurtigere end prisen falder. Så vi optimerer hele tiden," siger han.

Hvordan er du lige landet på 21 stillinger?

"Det er på baggrund af en intern proces, som jeg egentlig ikke vil dele med en masse andre. Men vi kigger jo på forretningsområder og på, hvordan vi kan optimere og bruge ressourcerne på en anden måde."

Peter Krogsgaard fortæller, at han er fortrøstningsfuld, når det gælder resultatet for 2013.

"Vi oplyser ikke om resultatet i årets løb, men jeg synes, at det ser fornuftigt ud, og vi vinder gode andele på visse områder," siger han.

Læs også: Dansk it-kæmpe fyrer syv procent af medarbejderne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere