Dansk direktør: Derfor er vi nødt til at fyre syv procent af vores folk

Interview: Administrerende Fujitsu-direktør Peter Krogsgaard fyrer syv procent af de ansatte i sin virksomhed. Se her hvorfor det er nødvendigt.

Artikel top billede

Interview: Den danske it-kæmpe Fujitsu fyrede torsdag syv procent af sin samlede medarbejderstab på i alt omkring 300 mand, hvilket du kan læse mere om her.

"Det er en ærgerlig dag, og det er jo ikke en beslutning, som jeg tager let, men vi er nødt til at right size virksomheden. Det er rettidig omhu i et presset marked," siger administrerende direktør Peter Krogsgaard til Computerworld.

Fyringerne rammer ifølge ham bredt i organisationen - men med det snit, at virksomheden ifølge ham 'gør mere' de steder, hvor forretningen lykkes mindst godt.

"Vi går ind og foretager disse tilpasninger for at være sikker på at kunne levere i et meget konkurrencepræget marked. Vi vinder gode andele på bestemte områder, mens det på andre områder ser presset ud," siger han.

Store forandringer på markedet

Peter Krogsgaard peger på, at it-markedet for tiden er præget af meget kraftige og hurtige omvæltninger.

"Vi er i en branche i evig forandring, og forandringerne sker for tiden hurtigere og er meget større end nogensinde før. Dynamikken er ændret. Forandringshastigheden er større," siger han.

Det betyder ifølge ham, at Fujitsu opfører sig mere agilt end tidligere, når det gælder skalering og tilpasning af organisationen.

Det vil sige, at virksomheden er hurtigere til at fyre folk end tidligere.

"Men omvendt er vi også meget hurtigere til at tage nye folk ombord, når det situationen igen ændrer sig," siger Peter Krogsgaard.

Underskud sidste år

Fujitsu kom sidste år ud med et underskud på 9,3 millioner kroner før skat.

Det udsprang dels af investeringer i datacentre, dels i udflytning af en række opgaver til Rusland, hvilket du kan læse mere om her.

Dette underskud har dog intet at gøre med den nuværende situation, fortæller Peter Krogsgaard.

Kunder skubber investeringerne igen og igen

I stedet skyldes den nuværende situation, at pengene sidder bedre fast i lommerne på kunderne end forventet.

"På bestemte områder er der gode kunder, der gerne vil ind hos os, men andre steder oplever vi, at beslutningen om at investere hele tiden bliver skubbet en måned eller et kvartal," siger Peter Krogsgaard.

"Og når indtægterne skubber sig, må vi rette på vores omkostninger og tilpasse organisationen," siger han.

Pres på marginer

Direktøren fortæller, at Fujitsu for tiden oplever pres på marginerne, når selskabet gentegner kontrakter.

"Med nogle kontrakter oplever vi, at vores kunder er pressede. Og så bliver vi det per definition også, og det betyder, at vores cost skal være lavere. Det handler jo om at finde det snit, hvor vi effektiviserer hurtigere end prisen falder. Så vi optimerer hele tiden," siger han.

Hvordan er du lige landet på 21 stillinger?

"Det er på baggrund af en intern proces, som jeg egentlig ikke vil dele med en masse andre. Men vi kigger jo på forretningsområder og på, hvordan vi kan optimere og bruge ressourcerne på en anden måde."

Peter Krogsgaard fortæller, at han er fortrøstningsfuld, når det gælder resultatet for 2013.

"Vi oplyser ikke om resultatet i årets løb, men jeg synes, at det ser fornuftigt ud, og vi vinder gode andele på visse områder," siger han.

Læs også: Dansk it-kæmpe fyrer syv procent af medarbejderne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Statens IT

    VMware-specialist til Statens It

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S