Konsulentforretning giver it-firma hovedpine

Store investeringer udløser million-underskud i Fujitsus danske forretning.

Artikel top billede

"Nogle gange skal man tage en investering for at blive mere konkurrencedygtig," siger Fujitsu-chef Peter Krogsgaard.

Hardwaresalget buldrer af sted i Fujitsus danske forretning. Til gengæld kniber med at holde gang i salget af konsulentydelser, som ellers bliver anset for at være it-branchens pt. mest profitable forretningsområde.

Men sådan er det altså ikke hos den danske afdeling af japanske Fujitsu, hvor hardware-salget sidste år med en stigning på hele 83 procent blev den største enkeltpost i selskabets omsætning. Omvendt faldt omsætningen på konsulentydelser med 60 procent.

Tallene, der fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab, får dog ikke direktør Peter Krogsgaard til at ryste på hånden. Allerede for et år siden sagde han, at det stigende salg af hardware er en bevidst satsning, som skal være med til at trække resten af forretningen fremad. Og det gælder stadig, fortæller Peter Krogsgaard i dag til Computerworld.

"I indeværende år har vi løftet vores konsulentforretning markant. Sidste år havde vi så mere medvind på hardware, end vi havde regnet med, og det har vi selvfølgelig udnyttet. Og vi ligger rigtig godt til i vores pipeline på salg af server og storage. Det trækker typisk mange konsulenttimer og service packs med sig. Så hardwaresalget har en rigtig sund effekt på hele forretningen," siger han.

Det seneste regnskab viser mod forventning et underskud på 9,3 millioner før skat, som dog ifølge Peter Krogsgaard er udløst af voldsomme investeringer i selskabets datacentre i Hellerup og Ballerup, ligesom udflytning af driftsopgaver til Rusland har været både dyrt og dejligt.

"Vi har drejet på flere forskellige store håndtag. Vi har skiftet ud i hele kælderen og har fået ny hardware i vores datacenter. Indenfor managed services har vi løftet en del af vores drift til Rusland. Det koster nogle penge, men nogen gange skal man tage en investering for at blive mere konkurrencedygtige. Det har været en meget stor omvæltning internt i vores virksomhed," siger han og peger på, at det russiske projekt er en stor del af forklaringen på at antallet af medarbejdere i Danmark er skåret ned fra 355 til i dag 300 ansatte.

I år forventer Peter Krogsgaard dog, at der nu er så meget styr på forretningen, at man kommer ud med et pænt overskud.

"Selvfølgelig skal vi tjene penge i år, og vi ligger præcis, som vi skal lige nu. Så vi ender i et solidt plus. Om det bliver tocifret ved jeg ikke, men det vil jeg da blive glad for," slutter Peter Krogsgaard.

Læs også:
Fujitsu Danmark henter ny topchef hos Telia
Dansk Fujitsu-direktør: Nu satser vi på hardware

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S