Derfor får du langt mindre ud af it end du tror

Hvis du tror, at lige netop du arbejder i en af de virksomheder, der hører til blandt de mest it-modne, er der en pæn sandsynlighed for, at du tager fejl.

Artikel top billede

Selvom vi taler rigtig meget om nye it-trends som eksempelvis sociale medier, big data, cloud, internet of things og mobility, så er det langt fra alle virksomheder, der rent faktisk er med helt fremme med brugen af teknologierne.

Endnu færre høster de forretningsmæssige gevinster, der potentielt ligger i teknologierne. 

Det konkluderer rådgivningsfirmaet Capgemini i en ny rapport, hvor 400 store virksomheder på globalt plan er blevet undersøgt, samtidig med at der er foretaget 157 interviews med de øverste ledere fra 50 store virksomheder.

"De anvender teknologier som sociale medier, analytics og embeddede devices til at ændre kunde-engagementet, det interne arbejde og sågar deres forretningsmodeller. Men få virksomheder har positioneret sig selv til at gribe de egentlige forretningsfordele," skriver Capgemini i rapporten (PDF).

Disse virksomheder fører an

Baseret på undersøgelsen inddeles virksomhederne i fire forskellige kategorier alt efter deres it-modenhed.

De bedste virksomheder kalder Capgemini "Digirati," og de arbejder både med digital innovation og med en egentlig forretnings-transformation ved hjælp af ny teknologi.

"Digiratier har en betydeligt bedre økonomisk performance end deres mindre digitalt modne konkurrenter."

Men inden du nu skynder dig at klappe dig selv på skulderen og antage, at du og din arbejdsplads naturligvis hører til i denne kategori, må du hellere lige se på resultatet fra undersøgelsen.

Sådan klarer virksomhederne sig

Capgemini inddeler virksomhederne efter industri, og i pharma-industrien er det eksempelvis kun syv procent, der vurderes til at være i den bedste katagori - til gengæld ligger 33 procent i begynder-segmentet.

Det samme gør sig gældende inden for fremstilling, hvor 12 procent er Digirati-virksomheder, mens 45 procent er begynder-virksomheder.

Noget bedre ser det ud i bankerne, hvor 35 procent får det mest eftertragtede stempel og kun 19 procent det mindst eftertragtede. Billedet er stort set det samme i forsikringsbranchen.

Bedst klarer højteknologi-virksomhederne sig, for her er 38 procent Digirati-virksomheder, mens blot 17 procent er begyndere inden for udnyttelsen af de nye teknologier.

Ikke nok at eksperimentere med ny it

Som det også fremgår rapporten, er man ikke nødvendigvis blandt de mest it-modne virksomheder, fordi man er hurtig til at eksperimentere med nye smarte teknonologier - det handler om evnen til rent faktisk at få forretningsmæssige gevinster ud af investeringerne.

Du kan se nærmere på kategoriseringen af virksomhederne i de forskellige industrier i rapporten fra Capgemini, som kan hentes her.

Læs også:

Derfor regner du helt forkert på dine it-investeringer

Du køber ny smart it - men får slet ikke nok ud af det

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil