Derfor får du langt mindre ud af it end du tror

Hvis du tror, at lige netop du arbejder i en af de virksomheder, der hører til blandt de mest it-modne, er der en pæn sandsynlighed for, at du tager fejl.

Artikel top billede

Selvom vi taler rigtig meget om nye it-trends som eksempelvis sociale medier, big data, cloud, internet of things og mobility, så er det langt fra alle virksomheder, der rent faktisk er med helt fremme med brugen af teknologierne.

Endnu færre høster de forretningsmæssige gevinster, der potentielt ligger i teknologierne. 

Det konkluderer rådgivningsfirmaet Capgemini i en ny rapport, hvor 400 store virksomheder på globalt plan er blevet undersøgt, samtidig med at der er foretaget 157 interviews med de øverste ledere fra 50 store virksomheder.

"De anvender teknologier som sociale medier, analytics og embeddede devices til at ændre kunde-engagementet, det interne arbejde og sågar deres forretningsmodeller. Men få virksomheder har positioneret sig selv til at gribe de egentlige forretningsfordele," skriver Capgemini i rapporten (PDF).

Disse virksomheder fører an

Baseret på undersøgelsen inddeles virksomhederne i fire forskellige kategorier alt efter deres it-modenhed.

De bedste virksomheder kalder Capgemini "Digirati," og de arbejder både med digital innovation og med en egentlig forretnings-transformation ved hjælp af ny teknologi.

"Digiratier har en betydeligt bedre økonomisk performance end deres mindre digitalt modne konkurrenter."

Men inden du nu skynder dig at klappe dig selv på skulderen og antage, at du og din arbejdsplads naturligvis hører til i denne kategori, må du hellere lige se på resultatet fra undersøgelsen.

Sådan klarer virksomhederne sig

Capgemini inddeler virksomhederne efter industri, og i pharma-industrien er det eksempelvis kun syv procent, der vurderes til at være i den bedste katagori - til gengæld ligger 33 procent i begynder-segmentet.

Det samme gør sig gældende inden for fremstilling, hvor 12 procent er Digirati-virksomheder, mens 45 procent er begynder-virksomheder.

Noget bedre ser det ud i bankerne, hvor 35 procent får det mest eftertragtede stempel og kun 19 procent det mindst eftertragtede. Billedet er stort set det samme i forsikringsbranchen.

Bedst klarer højteknologi-virksomhederne sig, for her er 38 procent Digirati-virksomheder, mens blot 17 procent er begyndere inden for udnyttelsen af de nye teknologier.

Ikke nok at eksperimentere med ny it

Som det også fremgår rapporten, er man ikke nødvendigvis blandt de mest it-modne virksomheder, fordi man er hurtig til at eksperimentere med nye smarte teknonologier - det handler om evnen til rent faktisk at få forretningsmæssige gevinster ud af investeringerne.

Du kan se nærmere på kategoriseringen af virksomhederne i de forskellige industrier i rapporten fra Capgemini, som kan hentes her.

Læs også:

Derfor regner du helt forkert på dine it-investeringer

Du køber ny smart it - men får slet ikke nok ud af det

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly