Selvom vi taler rigtig meget om nye it-trends som eksempelvis sociale medier, big data, cloud, internet of things og mobility, så er det langt fra alle virksomheder, der rent faktisk er med helt fremme med brugen af teknologierne.
Endnu færre høster de forretningsmæssige gevinster, der potentielt ligger i teknologierne.
Det konkluderer rådgivningsfirmaet Capgemini i en ny rapport, hvor 400 store virksomheder på globalt plan er blevet undersøgt, samtidig med at der er foretaget 157 interviews med de øverste ledere fra 50 store virksomheder.
"De anvender teknologier som sociale medier, analytics og embeddede devices til at ændre kunde-engagementet, det interne arbejde og sågar deres forretningsmodeller. Men få virksomheder har positioneret sig selv til at gribe de egentlige forretningsfordele," skriver Capgemini i rapporten (PDF).
Disse virksomheder fører an
Baseret på undersøgelsen inddeles virksomhederne i fire forskellige kategorier alt efter deres it-modenhed.
De bedste virksomheder kalder Capgemini "Digirati," og de arbejder både med digital innovation og med en egentlig forretnings-transformation ved hjælp af ny teknologi.
"Digiratier har en betydeligt bedre økonomisk performance end deres mindre digitalt modne konkurrenter."
Men inden du nu skynder dig at klappe dig selv på skulderen og antage, at du og din arbejdsplads naturligvis hører til i denne kategori, må du hellere lige se på resultatet fra undersøgelsen.
Sådan klarer virksomhederne sig
Capgemini inddeler virksomhederne efter industri, og i pharma-industrien er det eksempelvis kun syv procent, der vurderes til at være i den bedste katagori - til gengæld ligger 33 procent i begynder-segmentet.
Det samme gør sig gældende inden for fremstilling, hvor 12 procent er Digirati-virksomheder, mens 45 procent er begynder-virksomheder.
Noget bedre ser det ud i bankerne, hvor 35 procent får det mest eftertragtede stempel og kun 19 procent det mindst eftertragtede. Billedet er stort set det samme i forsikringsbranchen.
Bedst klarer højteknologi-virksomhederne sig, for her er 38 procent Digirati-virksomheder, mens blot 17 procent er begyndere inden for udnyttelsen af de nye teknologier.
Ikke nok at eksperimentere med ny it
Som det også fremgår rapporten, er man ikke nødvendigvis blandt de mest it-modne virksomheder, fordi man er hurtig til at eksperimentere med nye smarte teknonologier - det handler om evnen til rent faktisk at få forretningsmæssige gevinster ud af investeringerne.
Du kan se nærmere på kategoriseringen af virksomhederne i de forskellige industrier i rapporten fra Capgemini, som kan hentes her.
Læs også: