Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Engang var det ultra-cool at sende en sms, men nu er danskernes interesse ved at fordampe. Se her, hvilke nye teknologier, der tager over.

Artikel top billede

Mens det mobile bredbånd stormer frem med stadig flere brugere og et højere data-forbrug, så er danskerne for alvor begyndt at vende rygget til sms'en. 

Det kan man læse i telestatistikken fra første halvår 2013 fra Erhvervsstyrelsen.

"Antal afsendte sms-beskeder er det seneste år faldet fra 5.761 millioner til 5.004 millioner. Det svarer til et fald på 13,1 procent," skriver Erhvervsstyrelsen.

"De årlige fald i antallet af sendte sms'er har aldrig været større. Således blev der sendt 519 millioner færre sms'er i første halvår 2013 end i halvåret før. Hidtil var det
største fald på 259 millioner sms'er fra andet halvår 2011 til første halvår 2012."

At sms'en for alvor er ved at miste noget af den popularitet, den ellers har nydt godt af i adskillige år, kan der ikke længere herske megen tvivl om.

Erhvervsstyrelsen skriver:

"Hvis man sammenligner antallet af afsendte sms'er i første halvår 2013 med første halvår 2010, hvor antallet af sms'er toppede, så er der forsvundet 1,6 milliarder afsendte sms'er, eller hvad der svarer til en nedgang på 24,4 procent."

Sådan kommunikerer vi i stedet

Det betyder dog ikke, at vi er blevet trætte af at skrive til hinanden fra mobiltelefonen - i stedet foregår meget af kommunikationen blandt andet via Facebook, iMessage, WhatsApp og andre chat-tjenester.

Mms'erne klarer også klarer sig fint - men denne måde at kommunikere på kan dog slet ikke sammenlignes med sms'erne i omfang.  

"Modsat udviklingen for sms'er så stiger antallet af mms per abonnement kraftigt, men fra et betydeligt lavere niveau. Per abonnement stiger antallet af mms'er fra 9,0 i første halvår 2012 til 12,4 i første halvår 2013 eller fra 1,5 om måneden til 2,0 mms'er om måneden pr. abonnement."

Telestatistikken viser også, at datatrafikken fra mobiltelefoner er vokset med cirka 127 procent over det seneste år. Læs mere om den udvikling her.

Læs også:

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Sådan får du bedre mobildækning på dit kontor

Derfor bliver 5G et totalt anderledes mobilnetværk

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car