Artikel top billede

Foto: Robert Hendel

Fona-kunde fik adgang til anden kundes Facebook

En Fona-kunde returnerede sin pc til butikken. Siden henvendte en anden person sig, fordi han kunne tilgå kundens Facebook-profil.

Brian Kjær Capkan købte en computer hos Fona og afleverede den efterfølgende retur.

Men blev så pludselig kontaktet af en mand, der spurgte, om han var tidligere ejer af den computer, som manden lige havde købt.

Brian Kjær Capkan er rystet over, at data havnede hos en anden kunde.

"Jeg er rystet over, at Fona på den måde videresælger computere, som er returvarer, uden -som et minimum - at formatere dem," udtaler han til Computerworld.

Fona ønsker ikke at kommentere den konkrete sag, mens den anden kunde bekræfter udlægningen af det hændte.

Hele historien om pc-anskaffelsen

Her er hele Brian Kjær Capkans historie om computer-købet og reklamationsretten, som han er både forbavset og utilfreds med overhovedet kan forløbe, som det gjorde.

Det hele begyndte i august 2012, da han købte en Asus Notebook A75VM-TY157V fra komplett.dk.

Fra start var der kun problemer med maskinen, som lukkede åbne programmer spontant ned, og det var umuligt at få maskineriet til at køre ordentligt.

Forsøg på at opdatere drivere og så videre kunne ikke gennemføres, forklarer han.

En henvendelse til Komplett.dk endte med, at selskabet tilbød at tilbageføre købet.

Ingen problemer, det var endda deres eget forslag, forklarer Brian Kjær Capkan.

Computeren blev afleveret hos deres drop point ved Vesterport i København, og pengene kom hurtigt ind på kontoen.

Perfekt.

Så langt så godt.

"Men jeg manglede stadig en computer hurtigt, og valgte derfor at købe samme model hos Fona i Frederiksberg Centret. Det skulle jeg aldrig have gjort," forklarer han.

"Det gik faktisk fint i en times tid"

Fona-medarbejderen, som han henvendte sig til, virkede erfaren og kompetent.

Han fortalte om problemet med samme model købt et andet sted.

"Og jeg spurgte, om det var et konkret problem på modellen, som de kendte til? Nej, var svaret."

"Jeg spurgte også, hvordan de ville forholde sig, hvis det samme problem opstod på en maskine købt hos dem. Det havde han svært ved at forestille sig ville ske, men i så fald ville de reparere den og i sidste ende lade handlen gå tilbage. Uden problemer," lyder det fra Brian Kjær Capkan.

Han købte computeren og gik straks i gang med installationen, opdatering af Windows og så videre.

En halv times tid efter, hvor han var begyndt at bruge maskinen, lukkede den Internet Explorer-browseren ned.

Kort tid efter lukkede den Spotify, og så fulgte ellers nogle uger med frustrationer over en computer, som lukkede programmer ned efter behag og helt uden mønster, forklarer Brian Capkan.

"Jeg forsøgte at afinstallere programmer enkeltvis for at se, om det var et af dem, der udløste problemet. Uden resultat," forklarer han.

Efter en måneds tid tog han computeren med til Fona. Godt frustreret og med ønske om at få pengene tilbage og købe en helt anden model.

"Asus og mig virkede som et rigtig dårligt ægteskab," forklarer han.

Hos Fona ville de ikke lade handlen gå tilbage, men lade den sende til reparation, oplyser Brian Capkan.

"Jeg spurgte ind til prisen, men fik at vide, at det naturligvis var dækket af garantien. Jeg indvilgede i dette og forventede naturligvis at få en fuldt funktionsdygtig maskine tilbage," forklarer han.

Regning for softwarefejl

Dagen efter fik han en mail fra Fonas værksted, Elektronik Centret, med følgende besked:

"Vi har et prisoverslag til dem på kr. 636 incl moms. Der tages forbehold for yderligere fejl."

"Jeg blev noget overrasket og ringede straks til dem og spurgte, hvad meningen var."

"Meningen var klar nok: For at få lavet computeren skulle jeg betale de 636 kroner, da der var tale om en softwarefejl," forklarer Brian Capkan.

Efter en længere diskussion frem og tilbage kom Fona med et forslag:

"De ville ikke lade handlen gå tilbage og foreslog i stedet uden beregning at lade en medarbejder, som var 'ret god til det med computere', kigge på maskinen og se, hvad han sagde til det. Dagen efter ringede de og sagde, at jeg kunne komme og hente den igen. Medarbejderen havde reinstalleret softwaren, og nu håbede de virkelig, at jeg var glad og tilfreds," forklarer han.

Lidt skeptisk tog han computeren med hjem og installerede den igen.

Fona vil ikke udtale sig

"Det gik faktisk fint i en times tid, efter at jeg var færdig med at sætte den op. Jeg havde endda haft tid til at være på Facebook en halv times tid, men så... ja så lukkede Explorer igen ned, og så fortsatte det sådan igen og igen. Det var lige meget, hvilket program jeg havde kørende, så lukkede det ned," forklarer Brian Capkan. 

"Det var lige meget, hvilket program jeg havde kørende, så lukkede det ned"

Dagen efter tog han ned i Fona igen. 

Computeren pakket pænt i original emballage og alle kabler inkluderet i pakken. 

Denne gang lykkes det at få pengene igen. 

Brian Capkan køber siden en anden computer, der virker fint. 

Dejligt for ham. 

Men så sker der pludselig noget.

Modtager besked på Facebook"Et par måneder efter at have returneret Asus-computeren til Fona i Frederiksberg Centret opdagede jeg en besked i min indbakke på Facebook," forklarer Brian Capkan. 

Den var ikke helt ny, da den var sorteret ind i den indbakke, hvor Facebook placerer beskeder fra folk, man ikke er venner med, oplyser han. 

"Den var fra en fyr, som lige ville høre, om jeg var den tidligere ejer af hans computer? Han havde købt den hos Fona, og da han første gang åbnede Explorer, kom han direkte ind på min Facebook-konto, som jeg åbenbart ikke havde logget ud af," forklarer Brian Capkan. 

Det ryster Brian Capkan. 

"Jeg er rystet over, at Fona på den måde videresælger computere, som er returvarer, uden - som et minimum - at formatere dem. Ikke engang det er nok, synes jeg. Slettede data kan genskabes fra en harddisk, og derfor burde det slet ikke ske, at en brugt harddisk videresælges," forklarer han.

Fona: Kontakt os
Mikael Drott, der er kommerciel direktør, hos Fgroup (Fonas ejer, red.), vil ikke gå ind i den konkrete sag.

"Vi har i Fona faste procedurer for returvarer - netop for at undgå situationer som beskrevet i din mail" (han har fået hele Brian Capkans fortælling tilsendt, red.), forklarer han i en mail.

"Vi udtaler os af princip ikke om kundeforhold," udtaler han. 

"Vi har ikke kendskab til det beskrevne, og vores opfordring lyder derfor, at kunden må henvende sig direkte til os, så vi kan håndtere det herfra," skriver han videre.

Computerworld har bedt ham beskrive Fonas faste procedurer på området, men det er han ikke vendt tilbage på.

Endelig skal det nævnes, at Computerworld via Facebook har været i kontakt med den person, som Brian Capkan oplyser kunne gå ind på hans Facebook-profil med videre.

Personen ønsker ikke sit navn frem, men bekræfter historien.

Læs også:

Gode råd: Kunsten at købe (og bytte) en ny pc




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere