Artikel top billede

Disse apps kan virksomheden (måske) ikke leve uden

Mobile løsninger er hotte, men hvilken type apps bør man egentlig fokusere på at kunne levere til medarbejdernes smartphones og tablets?

ComputerViews: Der findes næppe mange it-chefer, der ikke har gjort sig tanker om, hvordan smartphones og tablets kan udnyttes i forhold til både de ansatte i virksomheden og partnere og kunder.

Men selvom det er åbenlyst for de fleste, at it-løsninger og -services kan stilles til rådighed på nye måder, er det noget sværere at finde ud af, hvor man skal begynde den mobile rejse.

Det første logiske skridt må naturligvis være, at de relevante medarbejdere har smartphones og tablets - om det så er noget, virksomhed køber ind, eller noget medarbejderne selv bringer med ind på arbejdspladsen.

Men hvordan finder man så ud af, hvilken type løsninger der skal rulles ud på de nye platforme?

Dette er du nødt til at tænke over

I et blogindlæg er CIO-rådgiver Ted Schadler fra Forrester inde på det, han kalder, et ‘app gab' - defineret som "når folk ønsker applikationer på en mobil enhed, men finder ud af, at disse apps ikke tilgængelige."

Det er, når det er tilfældet, at medarbejderne begynder at anvende eksempelvis Dropbox til opbevaring af dokumenter - hvis virksomheden havde en lignende løsning, var Dropbox ikke en nødvendighed. 

"I virksomhederne er app-gabet udfordrende, fordi medarbejderne gladeligt selv lukker hullet. Det er derfor, de kommer med deres egne apps," skriver Ted Schadler og peger på, at it-afdelingen derfor skal i gang med at se på, hvilke medarbejdere der har behov for hvilke apps og hvorfor.

10 kategorier af vigtige apps

Gartner har givet et bud på, hvilke kategorier af apps, der er vigtigst for virksomhederne - primært med udgangspunkt i tablets:

1) Løsninger til "sales automation," salgs-præsentationer og ordre-systemer.

2) Business intelligence-løsninger med blandt andet performance-apps og dashboards.

3)
Email-løsninger, der gør det lettere at adskille arbejds- og privat-mailen.

4)
Samarbejdsapplikationer.

5)
Fil-løsninger til deling og distribution af dokumenter.

6)
Generelle forretnings-applikationer til CRM, ERP, supply chain management og messaging.

7)
Support-løsninger til læger, sygeplejersker og terapeuter.

8)
Løsninger til virtuelle desktops med blandt andet sikkerheden for øje.

9)
Sociale netværks-applikationer med forretningen for øje.

10)
Løsninger til direktioner og bestyrelser, der gør det mere sikkert at dele digitale dokumenter og beskeder.

Tre trin med mobile løsninger

Man kan naturligvis gribe mobilitet an på mange forskellige måder, afhængig af hvilken organisation og hvilken type medarbejdere, kunder og partnere, løsningerne skal rettes imod.

Men ser man det lidt fra oven, kan man anskue den mobile rejse i tre trin:

1) Must have-apps

Når smartphones og tablets er kommet ud i hænderne på medarbejderne, er der nogle oplagte løsninger, som i alle tilfælde vil give god mening at rulle ud:

- Mail
- Kalender
- Kontakter

2) Medarbejder-apps, der vil lidt mere

Når man kan levere mail/kalender/kontakter, er det blevet tid til at se på de løsninger, der kan rykke lidt mere i forhold til måden, man arbejder og samarbejder på i organisationen. Eksempler kan være:

- Kontorpakken: Regneark, tekstdokumenter og præsentationer skal kunne tilgås og redigeres.

- Forretnings-it: CRM og BI er oplagt som mobile løsninger, ligesom ERP også begynder at blive mere mobilt.

- Storage- og synkronisering: Løsninger a la Dropbox vil blive vel modtaget af mange medarbejdere.

- Collaboration/Intranet: Man skal kunne tilgå og bidrage til den kollektive viden, når man ikke sidder ved pc'en.

- Unified communications: Se hvor dine kolleger er, lav videosamtaler, søg efter de rette kolleger.

3) Apps, der skiller dig ud fra mængden

Det er på det det tredje trin, at kreativiteten og innovationen for alvor skal i spil. Mobile løsninger handler ikke bare om at bringe de traditionelle it-løsninger over på en mindre skærm, det handler om at udnytte de muligheder, der ligger i de nye platforme. 

- Hvordan kan du udnytte GPS og kamera og de øvrige sensorer i smartphonen?

- Hvordan kan du udnytte, at smartphonen ved, hvilken kontekst brugeren befinder sig i?

- Hvordan kan du udnytte, at mobile apps er langt lettere og hurtigere at bringe på banen, end it-løsninger var i pc-æraen?

- Mobile løsninger er mere end smartphones og tablets - hvordan kan du udnytte de muligheder, der eksempelvis ligger i Google Glass og smartwatches?

Alle dine vigtige overvejelser

Når man har fundet ud af, hvilke løsninger der skal satses på, kommer naturligvis alle de tekniske overvejelser - om man eksempelvis skal satse på native apps, browser-løsninger eller en hybrid-løsninger, der kombinerer de to verdener - læs mere om det her.

Fortæl gerne herunder, hvordan I griber smartphones og tablets an på din arbejdsplads?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere






White paper
En opskrift på succes: Automatisér, byg videre på den eksisterende infrastruktur – og sæt kurs mod skyen