Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Smart it-manøvre høvler milliarder af skattegæld

Med lanceringen af nyt it-system og ændring af bogføring er danskernes gæld til det offentlige ændret med flere milliarder.

Gennem et nyt it-system, EFI, har Skat omlagt bogføringen af danskernes restancer til det offentlige og forvandler gælden fra 81 milliarder til 64 milliarder kroner. Det skriver EPN.

Ifølge Skat sker faldet som følge af, at tallet ikke længere indeholder bevilget henstand, hvor der er uenighed om gælden, som afgøres ved domstolene.

"Det giver et mere retvisende billede af restancerne til det offentlige," siger Skats inddrivelsesdirektør, Jens Sørensen, til EPN.

Skat har siden 2005 håndteret inddrivelsen af gæld til det offentlige, som indbefatter alt fra betaling af dagsinstitutioner, bøder og skattegæld.

Skat: Ny manøvre er ikke nogen bonus-fidus
Det er ikke første gang, at Skat ændrer på tallene. I 2008 blev organisationen afsløret i at have pyntet på tallene, der dengang udløste bonusser til cheferne.

Inddrivelsesdirektøren afviser dog, at den nye manøvre har betydning for skattechefernes resultatlønninger.

"Vi vil selvfølgelig også sikre os, at man kan se slippet fra den ene opgørelsesmetode til den anden, så ingen tror, at vi er i gang med at skjule nogle tal. Det er vi slet ikke," siger Jens Sørensen til EPN.

Og den forklaring giver, ifølge EPN, tilsyneladende ikke løftede øjenbryn eller grund til skepsis hos hverken politikere eller Dansk Told- og Skatteforbund, som organiserer størstedelen af medarbejderne i Skat.

Læs også:

Derfor søger Skat it-folk efter stor fyringsrunde

Skat på trapperne med kæmpe it-systemer - seks år for sent




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere