Fem tips: Sådan kommer du i gang med webanalyse

Se hvordan du får enorm værdi ud af dine Google Analytics-data. Her er fem tips, der suger kunderne ind i webbutikken.

Artikel top billede

Enhver virksomhed, der er knyttet til internettet, bør også analysere på de data, som nettet giver mulighed for at indsamle om de besøgende.

Analyserne kan give dig værdifuld information om, hvordan dine kunder eller fremtidige leads gebærder sig på dit digitale univers.

Du bør analysere ud fra to vinkler:

For at finde ud af, hvad du skal gøre - men lige så vigtigt: Hvad du ikke skal gøre.

Vi har spurgt Jacob Kildebogaard, fra online marketingbureauet Webjuice.dk om, hvad man skal gøre for at komme i gang.

Og han kommer med fem gode råd.

For det første skal du bare springe ud i det.

1. Start simpelt

Der er enormt mange tal og rapporter i webanalyse-værktøjerne, og man kan meget let bruge enormt meget tid uden at få noget ud af det. Du skal derfor starte simpelt, men til gengæld få værdi ud af de få tal, du kigger på.

Når du går i gang, skal du undgå at drukne i datamængderne.

2. Få godt overblik med et dashboard

En måde at gøre det simpelt på er ved at bygge et brugbart dashboard, der viser dig de vigtigste data. Driver du eksempelvis en webshop, tilbyder Google Analytics et udmærket værktøj.

Værktøjet er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du får en visuel tilgang til de mange data.

3. Mål dit salg og de ting der giver dig værdi

Hvis du måler det, du helst vil have brugerne gør på dit site, bliver det meget lettere at analysere.

Har du eksempelvis en webshop, skal du spore salget. Vil du have leads, skal du spore, hvilke besøg der ender som et lead.

På den måde kan du se, præcis hvilke trafikkilder der er noget værd, og hvilke der ikke er. Du kan både bruge disse data i dit strategiske arbejde, til at prioritere din arbejds-indsats og til at optimere din online marketing.

Mellem 15 og 20 procent af danske webshops måler faktisk ikke deres salg i Analytics, så det skal ikke tages for givet, fortæller Jacob Kildebogaard.

Så handler det om at dykke ned i datamængderne og finde den gode webtrafik.

4. Spor din trafik

Rigtig mange sender nyhedsbreve ud, men kender ikke værdien af dem. I nyhedsbrevssystemet kan man se klik-rater, men ikke hvor meget omsætning det har givet. Spor trafikken korrekt, så kan du se præcis, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

På denne blog kan du finde en simpel fremgangsmetode.

Sørg for at have en analytisk tilgang til de informationer, du samler. "Hvad" er kodeordet.

5. Hvad kan jeg forbedre

Når du kigger på data, så tænk hver gang: "Hvad skal jeg gøre for at forbedre resultaterne ud fra disse data?"

Det er fuldstændig lige meget at kigge på en masse data, hvis du aldrig bruger dem aktivt til at forbedre sitet med.

En handlingsorienteret tilgang kan eksempelvis være "Jeg finder to startsider, hvor en høj andel af brugerne forlader sitet med det samme igen. Jeg kigger på disse to landingssider og finder minimum et punkt per side, som jeg forbedrer".

Med denne tilgang får du enorm værdi ud af dine Analytics data, fortæller han.

Læs også:

Sådan optimerer du forretningen med webanalyser

Fremtidens vindere har en sjette sans

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S