Vi er vilde med apps - men gider da ikke betale for dem

Forbrugerne går app-amok, men det er ikke noget, der nødvendigvis bringer penge i kassen hos udviklerne.

Artikel top billede

Apps har været på både forbrugernes og udviklernes læber, siden Apple sparkede gang i markedet med App Store i marts 2008.

I dag er forbrugerne vilde med at hente apps til både Android, iOS og Windows Phone, og udbuddet vokser og vokser dag for dag. 

Men selv om der downloades apps i den helt store stil, bliver det ikke nemmere at tjene penge for softwareudviklerne.

Gartner vurderer i en ny opgørelse, at blot 0,01 procent af de forbrugerrettede apps i 2018 vil blive betragtet som en økonomisk succes af udviklerne - også selv om antallet af downloads på markedet fortsætter op.

"Men vores analyser viser, at de fleste mobil-applikationer ikke genererer indtjening, og at mange mobil-apps ikke designede til at skabe omsætning, men i stedet til at skabe genkendelse af og opmærksomhed om brands og produkter eller simpelthen bare er til morskab," lyder det blandt andet fra Gartner.

Gartner vurderer, at 94,5 procent af de apps, der downloades i 2017, vil være gratis.

De apps, der koster penge, bliver ifølge Gartner for langt størstedelens vedkommende ikke downloadet ofte nok til, at det er noget, der skaber en god forretning.

"Dette vil kun blive værre i fremtiden, når der vil være endnu mere konkurrence, særligt på de succesfulde markeder."

Her tjener man flest penge

Forrester har tidligere vurderet, at det samlede marked for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015.

Det store spørgsmål er så, hvilken platform det er nemmest at tjene penge på som app-udvikler?

Baseret på en række officielle udmeldinger fra Apple, Google og Microsoft samt tal fra telemarkedet har finansmediet Forbes regnet sig frem til, at udviklerne hos Apple i gennemsnit tjener 4.000 dollar per app, mens det hos Google er 1.125 dollar og Microsoft 625 dollar.

Tallene dækker dog over, at nogle få apps har en meget høj omsætning, mens rigtig mange apps har en mere beskeden omsætning.

Læs også:

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Se tallene: Så meget tjener du i gennemsnit på en app

Omsætnings-boom på apps til Android: Her er forklaringen

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car