Se tallene: Så meget tjener du i gennemsnit på en app

Det er populært at udvikle apps, men hvor meget tjener man egentlig på at sælge sin software via app-butikker på Android, iOS og Windows Phone?

Artikel top billede

Lige siden Apple i marts 2008 lancerede App Store og indledte en decideret it-revolution, har apps været på alles læber.

Det gælder ikke bare forbrugerne, der lynhurtigt forstod konceptet og gav sig til at installere alt fra Angry Birds til Endomondo og alverdens forskellige niche-apps, men også softwareudviklerne, der fik dollartegn i øjnene ved tanken om at kunne skabe den næste app-sensation.

Finansmediet Forbes gennemgår i en interessant artikel en række tal fra app-markedet, som det ser ud her i 2013. 

Ikke overraskende er konklusionen, at det er de færreste app-udviklere, der bliver millionærer til trods for det voksende marked. 

Det er dog de videre beregninger i Forbes-artiklen, der for alvor er interessante.

Så meget tjener man i gennemsnit

Baseret på en række officielle udmeldinger fra Apple, Google og Microsoft samt tal fra telemarkedet når Forbes frem til, at udviklerne i gennemsnit producerer tre til fem apps til den pågældende platform.

- På Android hentes en app i gennemsnit 60.000 gange. 

- På iOS hentes den i gennemsnit 40.000 gange.

- Windows Phone kan klare et gennemsnit på 4.062 downloads per app.

Forbes understreger, at tallene naturligvis dækker over, at nogle apps downloades ekstremt meget, mens andre lever en mere anonym tilværelse.

Det bør man nok også have sig for øje, når man ser på Forbes' beregning, der viser, at man hos Apple i gennemsnit tjener 4.000 dollars per app, mens det hos Google er 1.125 dollars og Microsoft 625 dollars.

Du kan dykke mere ned i tallene her.

"Markedet for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015."

Her hentes der flest apps

ABI Research har tidligere i år vurderet, at Android i 2013 vil være udgangspunkt for 58 procent af de apps, der downloades til smartphones.

På tablet-fronten står Apples iOS til gengæld for 75 procent af de apps, der downloades.

Det billede er ikke helt skævt i forhold til de overordnede markedsandele på smartphone- og tablet-markedet, hvor Android dominerer på det første område, mens iOS fortsat er størst på det andet.

Ifølge ABI Research vil Apples App Store levere 33 procent af de apps, der hentes til smartphones i 2013, mens Windows Phone vil lande på en andel på lige under fire procent og Blackberry på omkring tre procent.

Det billede har - hvis man skal tro Forbes' analyse - ikke så meget at gøre med indtjenings-mulighederne, hvor iOS altså giver de bedste muligheder. 

Her skal du måske fokusere din indsats

Analysefirmaet Forrester vurderer, at markedet for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015.

"...App-markedet vil vokse til et 38-milliarder dollar marked (210 milliarder kroner, red.), efterhånden som der sælges flere tablets og smartphones, og antallet af betalte apps per enhed stiger på grund af forbedringer af app store-oplevelsen."

Forrester peger på, at der vil opstå en masse nye muligheder i takt med, at sådan noget som Near Field Communications (NFC) til mobil-betaling og nye typer app-baserede enheder i biler vinder frem.

En af de helt store muligheder for udviklerne er at se på, hvordan de kan hjælpe virksomheder med at udvikle apps til både kunder og medarbejdere.

"Virksomheder får også brug for tredjeparts service-virksomheder til at styre enheder og apps og til at oprette og administrere deres private app-stores," har Forrester udtalt. 

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Rødglødende app-butikker: Her er de mest succesfulde

Derfor kan du godt glemme alt om at få et app-hit

It-giganter bønfalder udviklerne: Kom over til os

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S