Minister: Gratis danske data er en succes

Frigivelsen af data til gratis brug og deling, skaber nye danske job og er en succes, lyder meldingen fra miljøministeren.

Artikel top billede

En succes.

Så kort kan man opsummere frigivelsen af en stribe geo- og kort-data her godt et år efter.

I hvert fald hvis man skal tro miljøminister Ida Auken (SF).

"Det var mit håb, at der lå et stort potentiale og ventede på at blive udnyttet. Nu ser vi faktisk, at de data, vi har frigivet, er med til at skabe vækst og arbejdspladser i samfundet, og masser af mennesker får glæde af dem," udtaler hun i en pressemeddelelse.

Konkret drejer det sig blandt andet om frigivelsen af geo- og kortdata.

Ministeren tror på endnu mere vækst og job i fremtiden.

"Jeg er sikker på, at det vil blive endnu flere i fremtiden, for kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan lave," udtaler hun.

I meddelelsen fremgår det, at gratis adgang til geodata og kort siden 1. januar har betydet mere end 1 milliard forespørgsler, og "antallet af brugere er steget fra 800 til 10.000" på kortforsyningen.dk.

I meddelelsen optræder også et firma, hvor der er skabt job.

Firma: Vi har hyret
Hos firmaet Mapicture, der blandt andet har lavet kort for Region Syddanmark og Det Kriminalpræventive Råd, er direktør Samo Olsen meget tilfreds med adgangen til Miljøministeriets
frie geodata og kort.

"Væksten skyldes til dels markedsudviklingen, men den er også blevet hjulpet godt på vej af, at en række geografiske data og kort siden januar har været frit tilgængelige, fordi vi så har kunnet lave bedre løsninger til vores kunder," udtaler han.

Mapicture er på det sidste år gået fra to til fem medarbejdere på grund af arbejdet med geografisk visualisering, der blandt andet bygger på Miljøministeriets frie data, oplyses det.

En undersøgelsen i branchen har vist, at der er store forhåbninger om nye job som følge af frigivelsen af data.

To ud af tre brugere på kortforsyningen.dk er borgere, mens hver fjerde bruger kommer fra en virksomhed.

De sidste 10 procent er foreninger og offentlige organisationer, oplyses det.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse